Familie Boël mikt met The Hut op online verkoop

De investeringsholding Sofina van de familie Boël heeft samen met ’s werelds grootste asset manager BlackRock Inc een kapitaalverhoging van 66 miljoen Britse pond onderschreven van de Britse onlineverkoper van wellness en schoonheidsproducten The Hut. Die werkt een financieringsronde af van 1 miljard pond waarvan 870 miljoen pond kredieten. Sofina controleert 8 % van het snelgroeiende The Hut waarvan de waardering de 2 miljard pond zou overstijgen. The Hut verkoopt online meer dan 850 bekende merken zoals Estee Lauder, MAC, Tom Ford, Bobbi Brown, Jo Malone en Loreal.



De discrete maar zeer vermogende familie Boël investeerde met Sofina al meer in digitale bedrijven en e-commerce. Zo stapte het onder meer in het Amerikaanse technologiebedrijf ThoughtSpot, een specialist in big data en artificiële intelligentie. Eerder al verkocht Sofina zijn belang in de Arabische e-commerce site Souq.com aan de Amerikaanse gigant Amazon. The Hut wil nu de verse middelen gebruiken voor zijn verdere groei en voor de ontwikkeling van zijn online platform Ingenuity. 100 miljoen pond gaat ook naar een nieuwe hub in Polen. Het verkoopcijfer van The Hut steeg van 80 miljoen pond in 2010 tot meer dan 1 miljard dit jaar.