Ghelamco: Eurostadion kan kleiner (maar blijft groot)

Op 7 december 2017 beslist de UEFA of ze haar vertrouwen behoudt in Brussel als kandidaat voor een plaats op Euro 2020. Paul Gheysen en zijn bedrijf Ghelamco, die het Eurostadion op de Heyzel willen uitbouwen, zetten dan ook alles op alles. In een nieuw voorstel doen ze drie toegevingen naar betrokken partijen toe. Voor één daarvan halen ze de mosterd bij het meest geavanceerde stadion ter wereld: het Mercedes-Benz Stadium in het Amerikaanse Atlanta. Een verschuifbare wand die dienst doet als digitaal reclamepaneel maakt het mogelijk de capaciteit van het Eurostadion modulair te maken: 60.000 plaatsen zoals de UEFA het wil maar ook 50.000 plaatsen zoals Anderlecht het wil. Nu wordt volop gelobbyd. Op 16 oktober wordt het plan voorgesteld aan de omwonenden.



Ghelamco legt een aangepast plan op tafel in het kader van haar alles omvattende aanvraag voor een omgevingsplan. Het plan bevat drie aanpassingen. In de eerste aanpassing kan de capaciteit van het stadion modulair van 60.000 naar 50.000 plaatsen worden gebracht. Ghelamco verwijst naar het Mercedes-Benz stadion in het Amerikaanse Atlanta. Daar wordt een verschuifbare 8 meter hoge muur gebruikt als digitaal reclamebord. Het stadion in Atlanta werd in augustus dit jaar in gebruik genomen en het gaat door als het meest geavanceerde van de Verenigde Staten.

Tweede voorstel. Ghelamco investeert zelf 30 tot 40 miljoen euro extra in mobiliteit. Het gaat vooral om ingrepen die mensen moeten aanmoedigen niet met de auto naar het stadion te komen: overdekte en beveiligde fietsstallingen, meer stalplaatsen voor trams en een aanpassing van de geplande tunnels. Dat moet het Vlaams Gewest en de omwonenden gunstig stemmen.

Net als het derde voorstel. Het dak wordt aangepast. De hellingsgraad van de gevel zou worden verlaagd van 11 tot 12 procent naar 6 tot 7 procent. Dat moet de discussie over de nabijheid en de impact van de Brusselse ring oplossen.

Tot nu werd gezegd dat het totale project 300 miljoen euro zou kosten. In de krant de Tijd, die het nieuws brengt, wil Ghelamco niet kwijt of de aanpassingen de kosten voor het Eurostadion verhogen.