Laten we samen de Rijkste Belg opkopen !

Wanneer we een crowdfunding campagne zouden opstarten en elke bewoner van deze aarde brengt 6,8 euro in, dan zouden we net genoeg hebben om de controle over de grootste brouwergsroep ter wereld over te kopen uit handen van de Rijkste Belgische families. Deze merkwaardige berekening ontsproot aan het brein van de American Brewers Association. Zij het dat ze het doen in dollars en voor de hele groep AB Inbev, wat neerkomt op 28 dollar per bewoner. De vereniging van artisanale brouwers verzet zich met haar symbolische overname tegen het agressieve karakter van de biergigant AB Inbev.



De berekening is simpel. De participatie van de drie Rijkste Belgische families de Spoelberch, de Mévius en Vandamme in AB Inbev is tegen de huidige koers van 106 euro net geen 49 miljard euro waard. En er zijn iets meer dan 7 miljard mensen op deze aarde. De beurswaarde van heel AB Inbev is om en bij 170 miljard euro of 213 miljard dollar.

De voorbije jaren kocht AB Inbev in de Verenigde Staten alleen al 10 artisanale brouwers over. In haar communicatie zegt de biergroep dat die overgenomen bedrijfjes een autonome koers kunnen verderzetten. Maar volgens de American Brewers Association is dat niet zo. De agressieve overnamepolitiek van AB Inbev zorgt volgens hen voor een verschraling van de biermarkt. Om het onderscheid te maken met de grote drankenindustrie heeft de Brewers Association recent ook al het label ‘Certified Independent Craft’ gelanceerd. Dat label mag alleen gedragen worden door brouwers die een ambachtelijke en autonome bierproductie kunnen aantonen.

AB Inbev heeft in de VS een perceptieprobleem. De groep heeft haar kritische massa overschreden.

Het is niet uitgesloten dat de Amerikaanse artisanale brouwers hun mosterd in Australië zijn gaan halen. Daar kocht AB Inbev recent de artisanale brouwerij 4 Pines over. Die communiceerde daarover met een grapje. “We praten er over de mogelijkheid AB Inbev over te kopen. We stelden voor drie geiten te betalen, samen met een broodrooster en 315 dollar in 5 cent munten maar dat maakte ze niet echt enthousiast. Wat we wel ontdekten, was dat zij zeer geïnteresseerd waren om ons te kopen.”, zo klonk het in een persbericht. Duidelijk is wel dat AB Inbev in de VS een perceptieprobleem heeft. De groep heeft haar kritische massa overschreden. Elke nieuwe beweging die ze maakt, wordt overschaduwd door haar volume. AB Inbev is zich daar ook van bewust. Zo heeft ze een dochter ZxVentures die enkel investeert in duurzame sociale projecten.