Lingerieproducent Van de Velde vindt nog geen groei

De lingerieproducent Van de Velde uit Wetteren, gekend van onder meer de merken Marie-Jo en PrimaDonna kan nog niet terug aansluiten met groeicijfers. De lancering van de lijn badpakken Marie Jo Swim en de groei van de digitale verkoop kan de terugval in de klassieke verkoop en groothandel niet compenseren. Vooral in het eerste kwartaal van dit jaar daalde het aantal winkelbezoeken. De eerste helft van dit jaar daalde de omzet van de beursgenoteerde groep met 3,9 % tot 110,8 miljoen euro. De winkelverkoop ging met 4,3 % achteruit.



Van de Velde was ooit de lieveling van de beleggers, maar die tijd is voorbij en lijkt alsnog niet terug te keren. Het bedrijf investeert zowel in e-commerce kanalen als in nieuwe IT-toepassingen. Dat drukt de winstcijfers terwijl de omzet stagneert. Ook het aantrekkelijk dividend dat Van de Velde uitkeerde, is van de baan. Analisten gaan er van uit dat het bedrijf pas volgend jaar zijn ommekeer kan concretiseren in betere cijfers. Van de Velde is voor 56 % in handen van de gelijknamige familie. De lage beurskoers zou de familie kunnen aanzetten om het bedrijf van de beurs weg te kopen, maar ook daar zijn geen indicaties van.