Familie Van de Velde-Laureys [165]

Herman Van de Velde

Vermogen € 157 349 000
Gekend als Marie-Jo
Activiteit Productie van lingerie
Inplanting Schellebelle
Tendens Dalend
Huidige positie 165


In 1919, kort na de Eerste Wereldoorlog, richten Margaretha en Achiel Van de Velde een korsettenatelier op in Schellebelle (Oost-Vlaanderen). Kort na de Tweede Wereldoorlog, in 1949, gaat Van de Velde zich specialiseren in beha’s en bijbehorende slips: deze luxelingerie luidt een nieuw tijdperk in de ondermode in. In de jaren zeventig komt de derde generatie aan het roer.

Vanaf de jaren tachtig tot 2004 werd Van de Velde geleid door de broers Karel en Herman Van de Velde en hun neef Lucas Laureys. Karel nam het ontwerp en de productontwikkeling voor zijn rekening, Lucas stippelde een consequente marketing- en salesstrategie uit en Herman bouwde de organisatie verder uit tot een onderneming met internationale productie-eenheden. Pas in 1981 krijgt de lingerie van Van de Velde eindelijk een naam: eerst Marie Jolie, later Marie Jo. Het is het begin van een lang succesverhaal.

In 1990 neemt Van de Velde het Duitse PrimaDonna over. Een lingeriemerk gespecialiseerd in grote maten waarvoor Van de Velde al produceerde onder private label. Langzaam maar zeker zal het merk evolueren van functioneel naar comfortabel én modieus zonder maatbeperkingen. In 1997 trekt Van de Velde naar de Brusselse beurs. Marie Jo wordt uitgebreid met een tweede lijn: Marie Jo L’Aventure.

In 2000 neemt Van de Velde een participatie in Top Form International, een belangrijke Chinese producent van dameslingerie die op de beurs van Hong Kong genoteerd is. Een deel van de assemblage – het stikwerk – wordt overgeheveld naar China. De creatie, de productontwikkeling, de kwaliteitscontrole en de verpakking gebeuren nog altijd in België. In 2008 volgt de overname van het Spaanse lingeriebedrijf Eurocorset en het Spaanse lingeriemerk Andres Sarda. Marie Jo opende ondertussen ook een aantal eigen winkels. In 2010 verwerft de groep 85 procent van de Amerikaanse multimerkenwinkelgroep Intimacy en in 2011 halen ze een meerderheidsbelang van 87 procent in Rigby & Peller, de Britse hofleverancier van lingerie, binnen.

Van de Velde boekte 17 jaar op rij een omzetgroei. In 2016 kwam daar een einde aan, voornamelijk als gevolg van de zwakke positie van het Britse pond en van aanhoudende moeilijkheden van de groep in de Verenigde Staten. Ook de omschakeling naar verkoop via digitale kanalen verloopt zeer moeilijk. Eind 2018 nam de groep Marleen Vaessen in dienst als nieuwe CEO. Zij kreeg tot opdracht het bedrijf terug op de sporen te zetten. De daaropvolgende jaren toonden zich erg moeilijk met een teruglopende omzet en dalende winstcijfers. Van de Velde slaagt er ook niet in om haar verkoop via e-commerce op te drijven.