Marc Coucke en Smartphoto: de tijd is rijp

smartphotoApotheker-ondernemer Marc Coucke heeft een belang verworven van 3,53 procent in de beursgenoteerde groep Smartphoto. Die participatie is momenteel 2,26 miljoen euro waard. Naar Coucke-normen gaat het dus om een relatief kleine operatie. Smartphoto, met hoofdzetel in Wetteren, is actief in de verkoop van fotoprints en -artikelen via het internet. Het bedrijf werkt aan een turn around. In het eerste semester dit jaar boekte het een halfjaarverlies van 409.000 euro, tegenover ruim 1 miljoen euro een jaar eerder. Volgens Coucke is dus de tijd rijp om in te stappen.



Smartphoto verklaart de verbetering onder meer door de sterke stijging van de bedrijfsopbrengsten, met 26 procent tot bijna 16 miljoen euro in de eerste jaarhelft. Het bedrijf nam in april van dit jaar het Nederlandse Webprint over, dat ook gespecialiseerd is in de e-verkoop van fotoproducten. Daarmee werd Smartphoto een derde groter. Volgens het bedrijf wordt de synergie pas in 2017 ten volle zichtbaar.