MEDIA – Familie Le Hodey boekt 20 miljoen euro verlies weg bij LN24

De nieuwsstudio van LN24

De familie Le Hodey, eigenaar van de Franstalige mediagroep IPM, heeft een overgedragen verlies van 20 miljoen euro van de nieuwszender LN24 weggeboekt via de inbreng van eerdere voorschotten. In 2023 bleek al dat LN24 als nieuwszender niet leefbaar was. Er werd toen gekozen het aanbod bij te sturen met documentaires die in aankoop goedkoper zijn dan eigen producties. Nu komt daar bij dat LN24 zich ook zal toeleggen op sportactualiteit. Na de huidige kapitaalbeweging is LN 24 gekapitaliseerd op 2 miljoen euro en voor 80 % in handen van IPM. Belfius Assurances, in handen van de federale overheid, staat voor 12 % terwijl nog eens 7,6 % indirect in handen is van de Waalse gemeenschapsomroep RTBf.

LN24 boekte in 2023 een verlies van 4,8 miljoen euro tegenover 3,9 miljoen het jaar daarvoor. Voor 2024 wordt een verlies verwacht van 1,9 miljoen euro. In 2020 werd de zender nog financieel overeind gehouden door de bouwgroep Besix van Johan Beerlandt en de overheidsbank Belfius om korte tijd later in handen te komen van de groep IPM. Die laatste, in handen van de familie Le Hodey, is onder meer eigenaar van de kranten en websites La DH, La Libre, L’Avenir, Moustique, Paris Match en Fun Radio.



Bij de huidige kapitaaloperatie werd RMB een nieuwe aandeelhouder. RMB is een reclameregie die voor 99 % in handen is van de RTBF. Die omroep kreeg groen licht voor de instap in LN24 van de Waalse mediaminister Jacqueline Galant (MR), die de garantie heeft gekregen dat de middelen die in het kapitaal van LN24 worden geïnvesteerd niet afkomstig zijn van de overheidsmiddelen die aan de RTBF zijn toegewezen. RMB is daarbij in het gezelschap van het bedrijf SMS, een reclamebureau dat zich richt op sport, waarvan RMB mede-eigenaar is. Het doet dat samen met het sportmarketing- en managementbedrijf Zelos, dat wordt geleid door Freddy Tacheny, voormalig nummer 2 bij RTL. Tacheny zal ook optreden als adviseur voor de positionering, programmering, commerciële strategie en het budget van LN24. RMB en Zelos leggen elk 187.500 euro vers kapitaal op tafel. Het saldo komt van Belfius Insurance dat 600.000 euro kapitaal aanbrengt.

Zelos wordt de uitvoerende producent van LN24 Sport en beheert alle activiteiten: het verwerven van rechten, het creëren van inhoud en de programmering. Dit gebeurt via licentie- en sublicentieovereenkomsten met houders van sportrechten zoals RTBF, Eurosport en Red Bull. Het team van La DH/Les Sports zal ondersteuning bieden. Op het menu staan geen blockbusters zoals voetbal, de wielerklassiekers of F1 die gewoon te duur zijn, maar wel het goedkopere motorsport, wielrennen, zeilen, trail running, extreme sporten, wintersport, gehandicaptensport en sportdocumentaires.

LN24 heeft nu een marktaandeel van 2,2% maar moet met 1,5% groeien wil het aan de 4% komen die nodig is om winstgevend te worden. Daarvoor moet het publiek worden verbreed. LN24 hoopt nieuwe adverteerders aan te trekken om in 2025 een omzet van 4 miljoen te halen en in 2027-2028 break-even te draaien.