MEDIA – Paul Gheysens pompt 22 miljoen euro in zijn verlieslatend mediabedrijf

Paul Gheysens (Foto: Belga Images)

De West-Vlaamse projectontwikkelaar en bouwheer Paul Gheysens, eigenaar van de Ghelamco groep, heeft het kapitaal van zijn mediabedrijf GM Group met 22 miljoen euro opgetrokken. Dat zegt alvast de website Business AM, een onderdeel van GM Group. De akte van de kapitaalverhoging werd nog niet gepubliceerd in het Staatsblad. GM Group zette enkele maanden terug een punt achter zijn ambitie om een digitale nieuwsradio te lanceren. Het bedrijf concentreert zich nu op een aantal thematische nieuwsbrieven die het verzendt naar abonnees. Nog twee weken terug maakte politiek journalist Wouter Verschelden bekend dat hij opstapte bij GM, het bedrijf waar hij ook aandeelhouder van was. Hij lanceerde daarop zijn eigen nieuwsbrief W16. Eind 2022 keek GM Group aan tegen een verlies van bijna 14 miljoen euro.

MediaNation en Business AM kijken vooruit naar een mooie en zeer boeiende toekomst. De hoofdaandeelhouder heeft een kapitaalverhoging van meer dan 22 miljoen euro doorgevoerd om het mediabedrijf toe te laten om haar verdere toekomstplannen uit te rollen binnen een stabiele financiële structuur ten einde de lezers nog beter bedienen.” zo staat te lezen op de digitale producten van de GM Group. Paul Gheysens wordt al enige tijd achtervolgd door negatieve berichten als zou zijn bedrijf wankelen onder druk van de gestegen rente en slabakkende vastgoedmarkt. Gheysens probeert die perceptie van zich af te schudden. Het nieuws over de kapitaalverhoging komt enkele dagen nadat bekend werd dat politiek journalist Wouter Verschelden, boegbeeld van het mediabedrijf, opstapte.



De nu 44-jarige Verschelden lag in 2013 mee aan de basis van Newsmonkey, een digitale nieuwssite die zich richt naar jonge lezers. Het bedrijf kwam na enkele moeilijke jaren in handen van de bouw- en voetbalondernemer Paul Gheysens, die ambitieuze plannen had. MediaNation lanceerde de zakelijke website Business AM, kocht een Belgische licentie op het Amerikaanse magazine Newsweek en richtte vorig jaar de digitale radiozender Business AM Radio op. Maar de twee laatstgenoemde projecten werden stopgezet wegens te weinig inkomsten. Eind vorig jaar raakte via ex-medewerkers bekend dat het bedrijf al maanden zijn facturen niet betaalde. Dat nieuws kwam naast andere berichten waaruit bleek dat voetbalclub Antwerp, in handen van Gheysens, met cashflow problemen had af te rekenen. Gheysens trok zich ook terug uit de organisatie van het prestigieuze jumping event Knokke Hippique in de mondaine badstad. Dominique Tanaka tenslotte, jarenlang de CEO van MediaNation, zou zijn overgestapt naar de voetbalclub Antwerp waar hij chief marketing officer is geworden. Paul Gheysens zelf liet weten dat het vertrek van Wouter Verschelden in onderling overleg gebeurde.