De Vlaamse streamingdienst Streamz, in handen van Telenet en DPG Media van Christian Van Thillo, blijft tegen de stroom oproeien in de Vlaamse digitale mediamarkt. Het bedrijf maakte vorig jaar ruim 7 miljoen euro verlies. Dat was evenveel als in 2022. Streamz moet afrekenen met zijn mega concurrenten Netflix en Disney+. Toch blijven de aandeelhouders geloven in het product. Vorig jaar hebben ze 21 miljoen euro aan bestaande leningen omgezet in kapitaal en 12 miljoen euro vers kapitaal aangebracht. De uitdagingen voor Streamz zijn legio.
Naar eigen zeggen presteert Streamz sterk. ‘De lokale content strategie wierp vruchten af, met een stijging van de kijkcijfers met 47 procent tot gemiddeld 2 miljoen opgestarte video’s per week tegenover 1,3 miljoen in 2022. Negen van de tien meest bekeken titels waren lokale producties’, luidt het. Toch vertalen die cijfers zich niet in meer winst of omzet. Dat laatste cijfers steeg slechts met 4 %. Dat komt omdat Streamz goedkopere producten lanceert voor jongeren, de belangrijkste doelgroep voor streamingbedrijven. Die goedkopere producten bevatten ook reclame wat mee de inkomsten moet helpen ondersteunen.
Een van de vaststellingen is dat jongeren vooral tijdelijk abonnementen nemen. Eens ze alles hebben uitgekeken, vertrekken ze opnieuw. Komt daarbij dat Telenet gestaag kleine aantallen klanten ziet vertrekken die hun kabel-tv opzeggen en dan meteen ook hun toegang tot Streamz verliezen. Streamz zet zwaar in op lokale producties maar moet ook terugvallen op internationale series. En ook daar daagt een nieuw uitdaging op. De zender HBO is één van de belangrijkste leveranciers van internationale series. HBO-eigenaar Warner Bros. Discovery lanceert op 1 juli Max, zijn eigen streamer, in België. Vanaf dan komen er geen nieuwe HBO-reeksen meer bij op Streamz, en verdwijnen de oude series.
Ondanks de verliescijfers spreekt Streamz in zijn commentaar bij de jaarrekening over een commercieel sterk jaar. Daarbij klinkt het dat het bedrijf nog in de investeringsfase zit en de verliezen in die context passen. Streamz wil per twee weken een nieuwe Vlaamse serie lanceren. Die lokale content moet leiden tot een verdubbeling van de omzet. Die wordt mee ondersteund door overeenkomsten met de publieke omroep VRT en Studio 100 voor kinderproducten. ‘Het bedrijfsverlies is binnen budget en geeft Streamz voorsprong op zijn langetermijnambities zoals gepland in ons meerjarenplan’, klinkt het.