Mediamagnaat Christian Van Thillo gaat een stap hoger (of is het lager?)

Christian Van Thillo (links) met Erik Roddenhof (Foto: DPG Media)

De 57-jarige Christian Van Thillo ruilt zijn mandaat als CEO van zijn mediabedrijf DGP Media voor dat van uitvoerend voorzitter van het directiecomité. Als CEO wordt hij vanaf 1 maart opgevolgd door de Nederlander Erik Roddenhof. Als uitvoerend voorzitter van de groepsdirectie wil Van Thillo zich meer toeleggen op de strategische ontwikkeling van de groep. DPG Media staat in België onder meer voor merken als VTM, Het Laatste Nieuws en Dag Allemaal. Maar het is ook zeer actief in Nederland en Denemarken. In eigen land zette Van Thillo de operatie News City op poten, de éénmaking van alle redacties rond de digitale poot hln.be, gekoppeld aan een één gemaakt publicitair model. De kans is klein dat Van Thillo meer afstand neemt van DPG. Wel duidelijk is dat hij een tussenschot heeft gemaakt voor de uitvoering van News City, mocht dat ambitieuze project mislukken of niet uit de steigers raken.

De 48-jarige Roddenhof was onder meer commercieel directeur bij DPG Media Nederland vooraleer hij er begin 2017 CEO werd. In oktober 2018 werd hij CEO van DPG Media BE-NE (België-Nederland). Vanaf 1 maart krijgt hij dus het dagelijks beleid van het volledige groep DPG Media in handen. Ook wordt hij eindverantwoordelijke voor de uitvoering van de strategie en van de digitale transformatie. Roddenhof zal ook de Nederlandse tak van DPG Media blijven aansturen. Van Thillo zelf gaat zich bezighouden met de strategie, het overnamebeleid en de ontwikkeling van de mediamerken van de groep. De nieuwe structuur was nodig door de sterke groei van DPG Media, luidt het. Zo is DPG Media zelf ontstaan uit het samenvoegen van Medialaan en De Persgroep Publishing. De groep nam enkele jaren geleden ook Mecom over, goed voor een reeks nieuwsmerken in Nederland en Denemarken. En onlangs werd de intentie aangekondigd om Sanoma Nederland (Libelle, Donald Duck …) over te nemen. DPG Media groeide zo uit tot een mediaconcern met meer dan 6.000 werknemers in drie landen.



Voor mij draait alles rond het zo goed mogelijk combineren van de creatieve en de zakelijke kant van onze groep. Beide optimaal combineren is een uitermate boeiend, maar intensief proces. Sinds kort is de complexiteit nog verder toegenomen door de verschillende overnames en de digitale transformatie van de groep. Dit was het juiste moment om onze topstructuur een nieuwe invulling te geven.” zo zegt Van Thillo in een persbericht.