Na de VS wil Jan Boone met Lotus nu ook Azië veroveren

Jan Boone (Foto: Lotus Bakeries)

Jan Boone, CEO van het familiaal koekjesbedrijf Lotus Bakeries uit Lembeke, laat er geen twijfel over bestaan. “Het is de ambitie van Lotus Bakeries dat Lotus Biscof één van de grootste koekjesmerken ter wereld wordt.”, zo luidt de eerste zin van een persbericht waarin wordt aangekondigd dat de speculoosgroep een nieuwe fabriek gaat bouwen in Thailand. Na België en de Verenigde Staten gaat het om de eerste vestiging van de Lotus Bakeries in Azië. Speculooskoekjes zijn en blijven de hoeksteen van de onderneming. Lotus speculoos staat nu op de zevende plaats in de ranglijst van meest genuttigde koekjes ter wereld die wordt aangevoerd door Oreo. Op termijn wil Lotus met zijn sterproduct naar de derde positie doorstoten.

Het gebeurt maar zelden dat een Vlaams familiaal bedrijf er voor kiest op eigen kracht uit te groeien tot een multinational. Schaalvergroting, familiale opvolging, marktevoluties, opwaardering en verzilvering, het zijn factoren die aanzetten tot verkoop van familiale bedrijven. Zo niet bij de familie Boone en Lotus Bakeries. Nadat in augustus 2019 voet op de bodem werd gezet in Noord-Carolina in de Verenigde Staten volgt nu Azië. Volgens het bedrijf werd de regio Azië-Pacific de voorbije jaren steeds belangrijker voor Lotus Biscoff en is er een groot groeipotentieel voor het internationale speculoosmerk. Met de huidige beslissing wil Lotus “sneller kunnen inspelen op regionale opportuniteiten en zowel de transportkosten als de ecologische voetafdruk verminderen”. Er werd gekozen voor Thailand omwille van onder andere de centrale ligging van het land in de regio, de aanwezigheid van een sterke voedingsindustrie en de arbeidsregelgeving en -kost. De aankoop van industriegrond in de provincie Chonburi moet de komende maanden worden afgerond. Normaal moet de eerste productielijn operationeel zijn in 2026.



Vorig jaar ging de omzet van Lotus Bakeries omhoog met 13,1% tot 750,3 miljoen euro. De nettowinst groeide met 9,9% tot 90,7 miljoen euro. De familie Boone zag haar dividend stijgen van 35,5 euro naar 40 euro per aandeel. Iets meer dan de helft van zijn omzet haalde Lotus uit haar speculoosvariaties, die in het buitenland als Biscoff wordt verkocht. Vorig jaar stegen de opbrengsten uit de verkoop ervan met 15%. Vooral in de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk, China, Zuid-Korea en Duitsland steeg de consumptie sterk na de heropening van de horeca en de herneming van het vliegverkeer. De sterkste vooruitgang noteerde merkte Lotus procentueel in zijn divisie natuurlijke snacks. Daar ging de omzet met 20% vooruit. De tussendoortjes zonder toevoeging van suiker waren goed voor 22% van de globale omzet van het bedrijf.