NIEUW – AI bedrijf Sentiance boekt 20 miljoen verlies weg

Toon Vanparys, CEO van Sentiance

Hoe is uw rijgedrag? Welke transportmiddelen gebruikt u? Gebruikt u uw smartphone terwijl u rijd? Hoe staat het met uw work-life balance? Je smartphone kent een groot stuk van je leven. En het jonge Antwerpse bedrijfje Sentiance specialiseert zich in algoritmes die deze mobiele (connected) data bewerken via intelligente algorithmes om ze in een context te plaatsen. Bedrijven gebruiken het Sentiance platform om deze context te gebruiken om nieuwe producten en services aan te bieden die de gebruikservaring verbeteren. Dit gebeurt met opt-in van de gebruikers en conform de GDPR wetgeving. Sentiance werkt ook conform het ‘ethical AI’ principe met zijn klanten. Maar koken kost geld. Sentiance boekte deze maand 20 miljoen opstartverliezen weg. Het kapitaal bedraagt nu nog 2,5 miljoen euro. Sentiance haalde naar verluid 26 miljoen startkapitaal op, onder meer bij fintechondernemers Michel Akkermans en investeringsmaatschappijen zoals Volta Ventures, Qbic, Samsung, KPN en Mesh.

Contextualisatie is het codewoord bij Sentiance. Contextualisatie betekent dat Sentiance een profiel van u opbouwt. Met dat profiel kunnen bedrijven u beter en met de juiste content bereiken. Sentiance bouwt voor zijn klanten, meestal Fortune 500 bedrijven, contextuele profielen op basis van sensor data. Sentiance zelf heeft geen persoonsgegevens aangezien die bij hun klant blijft en wordt nooit eigenaar van de data. “Wij zijn de data-processor” zei CEO Toon Vanparys daarover. “Interacties zijn efficiënter en verbeteren de relatie als ze op het juiste moment komen in je dag en je leven een stuk aangenamer maken. Daarvoor moet een bedrijf zicht hebben op het profiel van de klant. Onder meer verzekeraars, retailers en autofabrikanten zijn enthousiast. Vooral de automobielsector is erg geïnteresseerd in de mobiliteitsgewoonten van zijn klanten. Producten en services moeten zich aanpassen aan de gebruiker en niet omgekeerd. Wij spreken niet van het Internet of Things, maar het Internet of You.”



Sentiance opende nu al nieuwe kantoren in Shanghai, New York, Toronto en Londen. Het personeelsbestand groeide van 45 naar 60 mensen. Het gros van de werknemers zijn dataspecialisten. De balans over 2017 toont geen omzetcijfers, enkel een verlies van 6 miljoen euro. Over 2018 moet dat verlies zijn doorgegroeid tot 10 miljoen euro.