Wanneer u in uw grootwarenhuis een portie kaas of salami koopt, verpakt als aperitiefsnack, dan is de kans groot dat die verpakking gebeurde in de Waalse gemeente Andenne in het bedrijf Goumanisto. Jaarlijks gaan er 12 miljoen kleine porties apertiefsnacks de deur uit, onder het label van het grootwarenhuis of het eigen label Deli-Melo. Goumanisto werd 15 jaar terug opgestart door Dirk Maes onder de naam Idpak. Twee jaar terug kwamen Nicolas de Pret Roose de Calesberg en Yves Carpentier de Changy in het kapitaal. De drie hebben Goumanisto nu ondergebracht in een nieuwe holding waarbij de waarde van het bedrijf op 14 miljoen euro wordt vastgelegd. Dirk Maes en Nicolas de Pret Roose de Calesberg controleren elk 42,5 %, Yves Carpentier 15 %.
“Alleen ga je sneller, maar samen ga je verder.” zo zegt Dirk Maes over het aantrekken van zijn twee financiële partners die hem meteen introduceren in de Franstalige haute finance. Nicolas de Pret Roose de Calesberg is de kleinzoon van Michel de Pret en Elizabeth ‘Betty’ Bracht en meteen in rechte lijn aandeelhouder van AB Inbev. Dirk Maes van zijn kant heeft zijn bedrijf altijd ook een sociale impact willen geven. Gezien het vele manuele werk van het herverpakken van salami, kaas en andere voedingsproducten bouwde hij een operationele relatie met de sociale werkplaats Fournipac die 25 werknemers aanlevert aan het bedrijf. Goumanisto staat voor een omzet van om en bij 20 miljoen euro en 80 werknemers.
UPDATE
In een reactie laat Jan Van In, hoofdredacteur van het magazine ‘West-Vlaanderen werkt’, weten dat de aandeelhouders van Goumanisto in juli vorig jaar Kaasmakerij Lindenhof uit Opwijk hebben overgenomen. Dit bedrijf is zelf geen kaasproducent maar wel verpakker en een distribiteur van enkele sterke merken zoals de Abdijkaas van Affligem.