Het lijkt er wel op alsof de familie Colruyt, eigenaar van de gelijknamige distributiegroep, aan een lente offensief bezig is. Nadat we enkele dagen terug al bekend maakten dat de groep 20 miljoen euro investeerde in hun fitnessketen Jims gaat nu eenzelfde bedrag in vers kapitaal naar hun dochter Newpharma. Deze online apotheker kwam in 2021 voor 100 % in handen van de groep Colruyt en het familiaal investeringsvehikel Korys. In datzelfde jaar 2021 haalde de online apotheek een omzet van 155 miljoen euro, 10 miljoen meer dan het jaar daarvoor. Maar het verlies liep op tot 17 miljoen euro tegenover 20 miljoen in 2020. Colruyt gelooft alvast in de toekomst van Newpharma. Vorig jaar werd in Luik een nieuw distributiecentrum geopend, goed voor een investering van 17 miljoen euro.
In haar nieuw distributiecentrum in Wandre, nabij Luik, beheert de groep een assortiment van meer dan 47.000 voorschriftvrije geneesmiddelen, vitamines, dermocosmetica, zonnecrèmes en alle andere mogelijke producten voor schoonheid, welzijn en gezondheid. Die worden via internet verkocht aan en geleverd in 13 landen, aan meer dan 4,6 miljoen klanten. In eigen land is Newpharma met 1,4 miljoen klanten vandaag de nummer 2 van de e-farmacie, na het van origine Duitse Farmaline. Ambitie is dat Newpharma in eigen land marktleider wordt. Binnen de groep Colruyt wordt ook gezocht naar synergiën. ‘Gezondheid en Welzijn’ wordt geprofileerd als strategische pijler van de Colruyt Group, naast de pijlers ‘Voeding’ (met onder meer Colruyt Laagste Prijzen, OKay, Bio Planet en Spar), ‘Non-food’ (Dreamland, Dreambaby, Bike Republic en ZEB) en ‘Energie’ (Dats 24 en Virya Energy). Een coach bij fitness groep JIMS kan de fitnesser bijvoorbeeld verwijzen naar een voedingssupplement van Newpharma, of naar de voedingsapp voor een gezond recept, wat vervolgens moet eindigen in een bestelling bij Bio-Planet.