NIEUW – Corona slaat diepe wonde in omzet en winst bij Punch en Guido Dumarey

Guido Dumarey (Foto: Belga Images)

De groep Punch International zag zijn omzet vorig jaar terugvallen van 470 op 340 miljoen euro. De nettowinst van 9 miljoen euro in 2019 sloeg vorig jaar om in een verlies van 3 miljoen euro. De wonde die corona sloeg is nog dieper wanneer we zien dat de schulden van het bedrijf bij leveranciers opliepen van 19 naar 57 miljoen euro. Punch, in handen van de familie van Guido Dumarey, produceert transmissie systemen, zeg maar versnellingsbakken, voor de auto industrie. Dumarey werkt daarbij aan een versnelde omschakeling van klassieke motoren naar elektrische motoren en systemen die werken op basis van waterstof. In Slovakije leverde de groep de bouw op van een nieuwe fabriekshal. En in Barcelona wil de West-Vlaamse ondernemer de assemblage fabriek van Nissan overnemen. Die wordt met sluiting bedreigd. Dumarey wil in een eerste fase 1.000 arbeidsplaatsen in stand houden.

Punch stelt nu meer dan 1.500 mensen te werk verdeeld over zeven productie sites. De groep verwierf voor zichzelf een sterke plaats in de productie van transmissiesystemen voor verbrandingsmotoren. Maar precies dat segment van de auto industrie is in volle evolutie naar elektrische systemen terwijl ook meer en meer wordt geïnvesteerd in de ontwikkeling van motoren op waterstof. De transmissiesystemen voor die motoren verschillen fundamenteel van de klassieke. Guido Dumarey staat dan ook voor de uitdaging zijn productie apparaat om te vormen aan die nieuwe eisen.



In de Slovaakse stad Detva leverde zijn bedrijf vorig jaar twee nieuwe fabriekshallen op, 50.000 m² hoofdzakelijk voor eigen gebruik. Op dezelfde site kan Punch die capaciteit nu nog eens verdubbelen. De expansie en investeringen in Slovakije zorgden er wel mee voor dat de financiële schuilden van Punch zijn opgelopen van 42 naar 72 miljoen euro. Ondertussen is hij in de running om de Nissan fabriek in Barcelona over te nemen. Daar wil hij in de toekomst nieuwe motoren bouwen die werken op zogenaamde warme waterstof. Bij verbranding komt daarbij enkel waterdamp vrij. Maar om de deal af te ronden moet Nissan wel bereid zijn technologie over te dragen aan Punch.