NIEUW: Corona vreet één derde uit markt nieuwe vrachtwagens (maar Turbo’s Hoet overleeft)

(Foto: Daf)

Wanneer corona vorig jaar het vertrouwen van de ondernemers onderuit haalde, was dat onmiddellijk af te leiden uit de investeringen in zwaar materiaal. Zo zakte de registratie van nieuwe vrachtwagens boven de 16 ton in Europa met bijna 30 % tegenover 2019, van 316.000 naar 226.000 registraties. In België daalde de markt van de zware bedrijfsvoertuigen zelfs met 38 %. Toch kon Turbo’s Hoet, specialist in zware vrachtwagens met Daf voorop, standhouden. De omzet kreeg een klap van 25 % om te dalen van 602 naar 447 miljoen euro. Toch kon de nettowinst zich handhaven op 7 miljoen euro tegenover 9,9 miljoen euro in 2019. Die winst werd mee gedrukt met wisselkoersverliezen van 2,8 miljoen euro in Wit-Rusland waar Turbo’s Hoet met Daf 33 % van de markt controleert. De vrachtwagenspecialist is voor gelijke delen in handen van de familie Hoet en de holding Ackermans & van Haren.

De klappen op de vrachtwagenmarkt vielen vooral in het eerste semester van 2020. Na de zomer herstelde de sector zich iets sneller dan verwacht. Toch blijven de cijfers indrukwekkend. In België daalde markt met 38 %. In Frankrijk, waar Hoet actief is in het noorden, was de daling 27%. In Bulgarije, waar het bedrijf marktleider is, was de terugval 36%. In Wit-Rusland werden de goede prestaties gefnuikt door wisselkoersverliezen. In Roemenië, waar Hoet na de overname van EVW in 2019 de enige Daf verkoper is, daalde de markt met 38%. Het Belgische bedrijf telt er nu 350 medewerkers. In Rusland nam Hoet een participatie van 50 % in het lokale bedrijf Turbo Terra Trucks, de enige Daf-dealer in de regio van St-Petersburg. Met protectionistische maatregelen schermt Rusland de eigen markt af van buitenlandse leveranciers. 58 % van de markt wordt nu beleverd met Russische voertuigen.



2021 kondigt zich na een sterk eerste kwartaal volgens Hoet beter aan, met betere omzetcijfers en meer winst.