NIEUW – D’Ieteren trekt kapitaal dealerbedrijf Sopadis op tot 204 miljoen euro

Francis Deprez en Arnaud Laviolette, respectievelijk CEO en CFO van D’Ieteren Group. (Foto: D’Ieteren)

De beursgenoteerde autogroep D’Ieteren, in handen van de gelijknamige familie, trekt in twee bewegingen het kapitaal van haar dochter Sopadis op van 11 naar 204 miljoen euro. Daarmee moet het bedrijf klaar zijn voor zijn toekomstige groei. Met Sopadis baat D’Ieteren zestien Volkswagen-concessies uit en vier Porsche-concessies. Ook superpremiummerken, zoals Bentley en Bugatti, worden via Sopadis verkocht. Met Sopadis streeft D’Ieteren naar schaalvergroting, zodat de winstmarges in het dealernetwerk omhoog kunnen. De voorbije jaren kocht het bedrijf diverse zelfstandige concessies. De naam Sopadis wordt alvast gewijzigd in D’Ieteren Mobility Company. Daarmee herconcentreert D’Ieteren zich op zijn core business, de invoer en verkoop van personenwagens.

Enkele maanden terug nam D’Ieteren via Sopadis de concessies van de familie Jennes in Vlaams-Brabant over. Die heeft concessies in Boortmeerbeek, Leefdaal, Machelen en Aarschot, en ook een carrosseriebedrijf in Kampenhout en een garage voor tweedehandswagens in Boortmeerbeek. Jennes is concessiehouder voor de merken Volkswagen, Audi, Seat, Cupra en Skoda. Eind vorig jaar werd ook al de Volkswagen-concessie van de familie Heremans overgenomen met garages in Groot-Bijgaarden en Ternat.



De concessies van de Volkswagen-groep liggen vooral op de as Antwerpen, Mechelen en Brussel. D’Ieteren verkoopt via de eigen garages circa 25.000 wagens. “D’Ieteren koos eind 2013 voor een strategie met minder, maar grotere concessies. We zouden evolueren naar 22 eigenaars, versus voordien 140 dealers”, vertelde Eric Cortois, de toenmalige gedelegeerde bestuurder van Sopadis, in juni vorig jaar aan het magazine Trends. “Onze business wordt complexer. Dealers moeten zwaar investeren. Een nieuwe concessie kost 5 tot 10 miljoen euro. Dat is enkel de investering in het gebouw. Daarbovenop komen het personeel en de auto’s in de showroom. In de toonzaal passen twintig wagens. Bovendien is Volkswagen een groep met meerdere merken. Onze concessies hebben al snel een slapend kapitaal van zestig wagens staan, tegen een gemiddelde catalogusprijs van 35.000 euro per wagen. Bovendien moet je nog eens een dozijn wagens voor testritten hebben, want een klant wil daarmee kunnen rijden.” Al deze grote investeringen maken grotere volumes noodzakelijk. Hoe meer volumes aan verkochte en te onderhouden wagens een concessie heeft, hoe meer investeringscapaciteit die concessie ook zal hebben.

Sinds december vorig jaar is de 47-jarige Stefan Kerckhoven de nieuwe gedelegeerd bestuurder van Sopadis, nu dus D’Ieteren Mobility Company. Zijn voorganger Eric Cortois werd de verantwoordelijke voor de superpremiummerken in de groep, waaronder Bentley, Bugatti, Lamborghini, Porsche en Rimac. Nog deze maand richtte D’Ieteren Mobility Company ook al de nieuwe dochter D’Ieteren Mobility Services op. De invoer en verkoop van Volkswagen vormde de basis van het vermogen van de familie D’Ieteren. Binnen de snel evoluerende wereld van de mobiliteit kwam de groep de voorbije maanden vooral in het nieuws met diversificatie en vernieuwing, onder meer in de fietsindustrie en met elektrische voertuigen.