De toonaangevende Belgische schilder Luc Tuymans heeft 2018 afgesloten met een winst van 3,2 miljoen euro. Het jaar daarvoor bedroeg die winst 3,6 miljoen euro. Het vermogen van Tuymans stijgt daarmee tot 29 miljoen euro. Dat blijkt uit de jaarrekening van zijn bedrijf die recent werd neergelegd. Ondertussen is bekend dat het veilinghuis Bernaerts volgend jaar op 9 maart het kunstwerk ‘Publicity’ uit 2010 van Luc Tuymans op de markt brengt. Het werk is afkomstig uit de collectie van een Antwerpse familie. ‘Publicity’ wordt geschat tussen 380.000 en 450.000 euro. De duurst geveilde Tuymans is ‘Rumour’ uit 2001. Dat werd in 2013 bij Christie’s geveild voor 1,7 miljoen euro.
Luc Tuymans is één van de weinige Belgische artiesten die internationale bekendheid geniet. In 2010 maakte hij een reeks van zeven schilderijen rond reclame en publiciteit en hoe die ons bewustzijn haast onzichtbaar beïnvloeden. Hij inspireerde zich daarbij op reclamefolders die aan huis worden bedeeld. Tuymans kenmerkt zich door beelden uit hun kontekst te halen en in een aliënerende omgeving te plaatsen.
Het bedrijf van Luc Tuymans is handen van de schilder zelf en van zijn echtgenote Carla Arocha, een kunstenares van Venezolaanse afkomst. Ondertussen komt er uit Venetië goed en slecht nieuws voor Tuymans. De vloermozaïek die Luc Tuymans installeerde voor zijn retrospectieve ‘La pelle’ in Venetië moest na het noodweer van tijdelijk gedemonteerd worden. Volgens het Palazzo Grassi is dat nodig om de onderliggende marmeren vloer van het atrium te onderzoeken en te reinigen. De vloermozaïek, een blow-up van het schilderij Schwarzheide, zou echter niet beschadigd zijn.