NIEUW – Familie Boone doorbreekt grens van 3 miljard (en komt Top 10 binnen)

Jan Boone (Foto: Lotus)

Terwijl het op de Brusselse beurs kommer en kwel is, groeit het aandeel van speculoosproducent Lotus Bakeries gestaag verder. Met een recordkoers van 7.450 euro per aandeel is het bedrijf nu meer dan 6 miljard euro waard. De familie Boone-Stevens controleert precies 50 % van Lotus Bakeries en ziet hun vermogen stijgen tot meer dan 3 miljard euro, meteen goed voor een 8ste plaats in onze ranglijst. En er is meer. De familie strijkt over vorig jaar een brutodividend op van 18 miljoen euro. Een jaar daarvoor was dat al 16 miljoen euro. En eerder al verkocht de familie nog eens 9 % van de Lotus-aandelen. Die operatie was dan weer goed voor een opbrengst van 326 miljoen euro. Of hoe een koekje rollen kan.

Sedert begin dit jaar steeg de koers van Lotus Bakeries met 20 %. Daarmee is het speculoosaandeel veruit het meest aantrekkelijke aandeel op de beurs. Maar het moet gezegd, CEO Jan Boone voert een strategische beurskoers. De belegger betaalt nu 7.450 euro per aandeel, niet meteen spek voor de bek van de kleine belegger. Met zo’n hoge koers kan je het aandeel makkelijk in 100 splitsen tegen een koers van pakweg 74 euro per aandeel. Dus meer toegankelijk wat zorgt voor meer volatiliteit. Maar daar is het Jan Boone niet om te doen. Zijn dure prijs is meteen een exclusief toegangsticket tot de ‘haute finance’.



Maar die beurskoers volgt natuurlijk het bedrijf Lotus Bakeries en dat presteert opmerkelijk sterk. Neem bijvoorbeeld de naam Lotus voor het speculooskoekje. Die werd bijna geruisloos gewijzigd in Biscoff, een samentrekking van het Engelse ‘biscuit’ en coffee’. Daarmee sluit de marketing van het bedrijf naadloos aan bij de internationale markt die even geruisloos maar even genadeloos wordt ingenomen. Bij elke koffie die je drinkt, eet je een Biscoff koekje. “Het is de ambitie van Lotus Bakeries dat Lotus Biscoff één van de grootste koekjesmerken ter wereld wordt.”, zo klinkt het. Speculooskoekjes zijn en blijven de hoeksteen van de onderneming. Lotus speculoos staat nu op de zevende plaats in de ranglijst van meest genuttigde koekjes ter wereld die wordt aangevoerd door Oreo. Op termijn wil Lotus met zijn sterproduct naar de derde positie doorstoten. Nadat in augustus 2019 voet op de bodem werd gezet met een nieuwe fabriek in Noord-Carolina in de Verenigde Staten volgt nu Azië met een nieuwe fabriek in Thailand. Volgens het bedrijf werd de regio Azië-Pacific de voorbije jaren steeds belangrijker voor Lotus Biscoff en is er een groot groeipotentieel voor het internationale speculoosmerk. Met de productie eenheid in Thailand wil Lotus “sneller kunnen inspelen op regionale opportuniteiten en zowel de transportkosten als de ecologische voetafdruk verminderen”. Er werd gekozen voor Thailand omwille van onder andere de centrale ligging van het land in de regio, de aanwezigheid van een sterke voedingsindustrie en de arbeidsregelgeving en -kost. Normaal moet de eerste productielijn in Chonburi operationeel zijn in 2026.