De familie de Spoelberch, grootaandeelhouder van de biergigant AB Inbev, heeft een investeringsronde geleid en afgewerkt voor het marketingbedrijf Toluna. Hoeveel geld is opgehaald is niet bekend gemaakt wel dat de missie succesvol is afgerond. Toluna neemt een opmerkelijke plaats in binnen de wereld van de marketingbedrijven. Het creëerde een community van meer dan 30 miljoen mensen in 50 landen en 28 talen die allen online kunnen deelnemen aan merkonderzoeken en enquêtes. Per enquête die ze opvolgen ontvangen ze punten die daarna kunnen worden omgezet in geldprijzen. Ze kunnen ook deel nemen aan een loterij. Tegelijkertijd krijgen ze het label opgespeld dat ze echte influencers zijn.
De familie de Spoelberch recycleert de dividenden die ze ontvangt van AB Inbev binnen de holding Verlinvest. Het is via Verlinvest dat ze in 2009 in het kapitaal stapte van Toluna, een bedrijf dat in 2000 was opgericht door de Fransman Fréderic Charles-Petit. Die had zijn marketingbedrijf al in 2006 naar de beurs gebracht maar onder invloed van Verlinvest werd die beursnotering ingekocht en geschrapt. Het is nu ook Verlinvest die de jonge kapitaalsronde voor Toluna heeft geleid.
Het bedrijf zelf lanceerde in september een nieuw digitaal platform Toluna Start. Dat moet een soort continu enquêteplatform zijn waarop voortdurend nieuwe onderzoeken online worden gelanceerd. Daarmee zijn telefonische enquêtes voorgoed verleden tijd. Wie zich registreert, al direct goed voor een startkapitaal van 500 punten, en deelneemt aan een enquête ontvangt minstens 15 punten. Wie zicht registreert wordt er ook toe aangezet vrienden aan te trekken om hetzelfde te doen. Wat natuurlijk weer punten oplevert. 40.000 punten zijn goed voor een bon van 10 euro bij bol.com, 65.000 punten leveren 15 euro op op een paypal rekening. De punten kunnen ook worden ingeruild voor deelname aan een miljonairsloterij met als hoofdprijs 1 miljoen Toluna punten. Of dus 230 euro. Achter Toluna gaan dus veel spreadsheets en berekeningen schuil. Het eindresultaat moet één van de snelste marketingmachines zijn die onmiddellijk commerciële antwoorden oplevert op nieuwe marktevoluties en uitdagingen.