De Franse distributeur ITM (Intermarché) heeft in twee bewegingen het kapitaal van haar Belgische dochter ITM Alimentaire Belgium opgetrokken met 203 miljoen euro tot 224 miljoen euro. ITM nam vorig jaar 68 winkels van de groep Mestdagh over, voornamelijk in Wallonië, en betaalde daarvoor 140 miljoen euro. De Mestdagh winkels fusioneerden daarop met ITM. Maar direct daarna werd een minwaarde geboekt van 55 miljoen euro op de verlieslatende overgenomen keten. Dat maakte dat ITM Alimentaire Belgium eindigde met een negatief eigen vermogen van 80 miljoen euro. Ondertussen werd een groot deel van de overgenomen winkels omgezet in een franchise model. Intermarché verdubbelde met de operatie wel haar omzet in België en is nu een belangrijke speler in de Waalse distributiemarkt.
ITM groepeert in Frankrijk zijn activiteiten onder de naam ‘les Mousquetaires’. Met 2.213 verkooppunten in voedingsdistributie controleert het 17 % van de Franse voedingsmarkt. Daarnaast is het actief op de doe-het-zelf markt met onder meer Bricorama en op de transportmarkt met de Roady winkels. Een totaal verkoopcijfer van 41 miljard euro was goed voor een cash flow van 0,9 miljard euro. 11 % van die omzet wordt buiten Frankrijk gerealiseerd in Portugal (4,7%), België (3,2%) en Polen (2,9 %). In België beschikt ITM nu over 160 verkooppunten.