![](https://derijkstebelgen.be/wp-content/uploads/2024/12/Luc-Geuten-scaled-rv-1500x2250.jpg)
De nu 81-jarige retail vastgoedinvesteerder Luc Geuten heeft de private stichting Mitiska Invest opgericht. Die heeft tot doel de familiale opvolging te regelen van de vastgoedinvesteerder Mitiska die door Geuten werd opgericht. Een sleutelrol bij die regeling is weggelegd voor Sylvie Carpentier, de 27 jaar jongere echtgenote van Geuten die CEO is van het investeringsfonds Mitiska Reim. Met Carpentier heeft Geuten twee kinderen terwijl er nog twee kinderen zijn uit een eerder huwelijk. Die zijn even oud als Carpentier maar niet actief in het bedrijf. De stichting telt ook twee onafhankelijke bestuurders: Stefaan Rabaey en Dirk Meeus. De eerste was als bedrijfsrevisor mee oprichter van de groep Grant Thornton, Lippens & Rabaey terwijl de tweede doorgaat als één van de meeste gereputeerde advocaten inzake overnames bij de groep Allen & Overy, nu A&O Sherman. Na een herberekening komt het vermogen van Luc Geuten op 92 miljoen euro.
Geuten groeide op in het West-Vlaamse Harelbeke, waar zijn familie een firma voor matrasstoffen bezat. In 1969 begon Geuten als consultant bij McKinsey in New York en Amsterdam, waar hij de opdracht kreeg ook in België kantoren op te richten. Na het vroege overlijden van zijn vader werd het familiale textielbedrijf verkocht. Luc Geuten bleef wel nog twee jaar het bedrijf leiden. Tijdens een reis in Denemarken leerde Geuten in 1974 de tapijtketen Carpetland kennen. Samen met zijn zakenpartner Léon Seynave opende hij zijn eerste Carpetland in 1975 in Aartselaar. Geuten en Seynave openden honderden winkels en werden marktleider in de Benelux. Door het succes van Carpetland begonnen Geuten en Seynave ook in andere winkelketens te investeren. In 1990 richtte het duo de holding Mitiska op om hun retailbelangen te bundelen. Hun bekendste succesverhaal werd A.S.Adventure. Wanneer Mitiska in 1998 in de outdoorzaak stapte, had de keten drie vestigingen. Tien jaar later waren er honderd.
In 1999 trok Mitiska naar de beurs en meteen begon de moeilijkste periode voor Geuten. Hun groep Carpetland verloor de concurrentiestrijd met de plotse opkomst van parket en laminaat. Mitiska zag zijn beurskoers van 33,50 euro bij de beursgang naar 1,50 euro zakken. Veel investeerders verloren geld aan het avontuur. Maar met veel inspanningen overleefde Geuten de crisis. In 2007, net voor de financiële crisis uitbarstte, kon Mitiska zijn twee kroonjuwelen, A.S.Adventure en Brantano, voor respectievelijk 214 miljoen en 158 miljoen euro verkopen. In 2009 haalde Geuten Mitiska als meerderheidsaandeelhouder via een uitkoopbod van de beurs.
Na de beursexit werd Mitiska omgebouwd tot family office van de familie Geuten. De belangrijkste activiteit van Mitiska werd Mitiska Reim, een investeerder in grote retailparken buiten de stad. En dat werd een succes. Recent sloot de groep een aantal belangrijke en lucratieve deals af voor in totaal meer dan 500 miljoen euro. Het ging dan om de verkoop van tien Belgische en Portugese winkelparken en 25 winkelparken in Roemenië. De Belgisch-Portugese verkoop was goed voor 280 miljoen euro, de Roemeense voor 219 miljoen euro. De aandeelhouders ontvingen daarbij een dividend van 96 miljoen euro. Het gaat dan om onder meer nast Luc Geurten zelf om de familie Colruyt, de holding Bois Sauvage van de familie Paquot, de familie Despriet, Jan De Nys, Carl-Philippe de Villegas en enkele institutionele investeerders.
Een belangrijke rol is weggelegd voor Sylvie Carpentier, Geutens derde en 27 jaar jongere vrouw, en CEO van Mitiska Reim. Vader Willy Carpentier beheerde een groot houtbedrijf in Meulebeke. Dochter Sylvie begon haar carrière bij ExxonMobil, waar ze de winkels in Esso-tankstations beheerde. Daarna lanceerde de handelsingenieur bij Coca-Cola de drankjes Fanta Pomelo en Nalu in België. Via het Vlerick Instituut leerde ze Luc Geuten kennen. In 2003 reorganiseerde ze voor Geuten de Aziatische lifestyleketen Rambagh. Mitiska had geïnvesteerd in de winkelketen die thee, linnen, wokken en tapijten verkocht, maar de groep was verlieslatend. Carpentier herontwikkelde het concept van Rambagh, opende nieuwe winkels en verkocht de business in 2008. Daarna ging ze werken voor Mitiska Reim.