NIEUW – Makro incasseert opnieuw 63 miljoen euro verlies

Het voorbije boekjaar, dat afliep eind september 2018, incasseerde de distributiegroep Makro een verlies van 63 miljoen euro. Het jaar daarvoor liep dat verlies op tot 54 miljoen euro. Er is dus nog geen ommekeer gerealiseerd bij de Belgische dochter van de Duitse Metro-groep die hier 6 Makro’s en 11 Metro vestigingen exploiteert. De groepsomzet viel terug van 845 naar 734 miljoen euro. Makro verklaart dit door het afstoten van de electronica afdelingen naar Media Markt en het afstoten van de tankactiviteiten. Maar toch ziet ook Makro zelf zijn verkoopcijfers verder afkalven. De Metro’s, gericht naar professionele horeca ondernemers, doen het wel beter.



Het overgedragen verlies stijgt tot 258 miljoen euro. De voorbije drie jaar pompte Metro 320 miljoen euro noodzakelijk kapitaal in haar Belgische dochter waarvan 80 miljoen vorig boekjaar. De omzet in food viel terug van 560 naar 534 miljoen euro, die in non food van 285 naar 200 miljoen euro. Het personeelsbestand daalde het voorbije jaar met 10 % tot iets meer dan 2.000 voltijdse jobs. Die sanering alleen al kostte 20 miljoen euro. Daarnaast werd nog eens 65 miljoen euro schulden tegenover de eigen vastgoeddochter omgezet in lange termijn schuld. Metro blijft de Makro winkels ondersteunen omdat die toelaten goedkoper in te kopen voor de hele groep, een strategie die dan weer de Metro-vestigingen ten goede komt. Toch lijkt het geduld in Duitsland langzaam op te drogen.

In een nieuwe strategie mikt Makro op nieuwe klanten onder de hobbykoks, vakmannen en verenigingen. Intussen werd ook het management nog eens door elkaar geschud. De operationele directeur verliet de groep terwijl ook de personeelsdirecteur en de financiële directeur opnieuw werden ingevuld.