Duitse groep Metro pompt 40 miljoen euro bijkomend kapitaal naar haar zes Belgische Makro winkels. Die laatste kampen al enkele jaren met teruglopende omzetcijfers en daaraan gekoppelde verliezen. Sedert 2016 vloeide 275 miljoen euro van Metro naar de Makro groep waarvan 80 miljoen in 2018. Naar verluidt is het geduld en het vertrouwen van de Duitse moedergroep ver opgebruikt. Er moet nu op korte termijn beterschap komen anders lonkt de sluiting om de hoek. Naast de zes Makro winkels exploiteert de Duitse groep in België ook 11 Metrowinkels. Die zijn voorbehouden aan professionele horecaklanten en zouden beter resultaten kunnen voorleggen.
Naar aanleiding van de voorbije nationale staking klaagden de vakbonden nog aan dat Makro overdreven veel studenten en uitzendkrachten in dienst houdt. Ook het ziekteverzuim zou hoog zijn. Waarnemers houden er rekening mee dat de groep zo weinig mogelijk contractuelen in dienst wil houden om de kosten van een sluiting zo laag mogelijk te houden. Makro heeft net als de overige distributeurs af te rekenen met de diepgaande crisis als gevolg van de e-commerce.