NIEUW – Michel Doret verkoopt zijn collectie oldtimers van 28 miljoen euro

Het iconisch beeldje dat de Franse juwelier René Lalique ontwierp voor de Rolls Royce van Nubar Gulbenkian. (Foto: B. Snelson)

De Brusselse miljonair Michel Doret verkoopt zijn collectie oldtimers. Die collectie heeft een waarde van 28 miljoen euro. Het is niet bekend hoeveel die verkoop moet opbrengen. Een eerste verkoop vond eind vorig jaar plaats. Normaal moet volgende maand een tweede verkoop volgen. Van de familie Doret is weinig geweten, ze is gehuld in discretie. Het familiaal vermogen van 200 miljoen euro is afkomstig van zijn ouders Hervé Doret en barones Jacqueline de Mévius. Die laatste is een telg uit de familie die een grootaandeelhouder is van de biergigant AB Inbev. Michel Doret was actief binnen de Solvay Business School. Zijn echtgenote is een erkend vastgoedmakelaar uit het Waals-Brabantse Lasne.

Gustave de Mevius, overleden in 1931, had twee kinderen: Jacqueline en Eric. De eerste huwde met Hervé Doret, de tweede met Monique Doret. Zo werd het familiaal vermogen ook niet helemaal versnipperd. Michel Doret ligt mee aan de basis van de uitbouw van het netwerk van business angels aan de befaamde Solvay Business School. Dat netwerk buigt zich over startende ondernemers.



Michel Doret mag dan wel twee meter tien groot zijn, hij is de discretie zelve. Hij noemt zichzelf een boerenzoon uit Overijse en is dol op Engelse wagens, van Bentley en Rolls-Royce tot Aston Martin. Maar ook op S-versies van Porsche, die hij allemaal in zijn bezit heeft. En ja, hij houdt van snel rijden maar niet op de weg. “Passie is de noemer en dankzij de contacten die ik bezit, word ik wel op tijd verwittigd als er iets bijzonders op de markt komt. Omdat ik niet van verrassingen hou, niet van knutselwerk en niet van restauraties die maar blijven aanslepen, kies ik voor kant-en-klare kwaliteit. En ik wil comfortabel zitten, wat niet evident is met mijn lengte. Van een Ferrari GTO of GTB kan ik alleen maar dromen, want ik pas er helemaal niet in.” zo vertelde hij negen jaar terug aan het magazine Tendances.

Deze Phantom II Continental vierdeurscabriolet uit 1934, met een koetswerk van Hooper, vond ik in de Verenigde Staten. Ik liet er bij de aankoop het overbodige ‘Amerikaanse’ chroom afhalen. Hij is bijzonder omdat hij zoveel kleine verrassingen bezit, die door de eerste koper, de excentrieke Armeense zakenman Nubar Gulbenkian, werden voorzien.” zo vertelde Doret nog. De Rolls bevat subtiele bijzonderheden, zoals het afdekplaatje van de vensters, dat op zijn plaats komt als het glas omlaag is. Of de kantelbare voorruit, de extra benzinetank, de verwarming én de snelheidsmeter achterin, zodat de eigenaar kan zien hoe snel de chauffeur rijdt. Onder de zitplaats van de passagier zit een extra toolbox en met daarop bevestigd een discreet plaatje dat zegt dat de Engelse koning en koningin in de wagen vervoerd werden. Dat komt omdat, in afwachting van de levering, de wagen als demonstratiemodel voor koninklijke gasten werd gebruikt, zoals bij de parade voor de RAF in 1934.