
Epifin, de holding waarmee de familie Van Thillo het mediabedrijf DPG Media Group controleert, keert over 2024 een dividend uit van 35 miljoen euro. Het gecumuleerd dividend sedert 2012, het jaar waarin Epifin van start ging met dividenduitkeringen, bedraagt nu 409 miljoen euro bruto. Het mediabedrijf zelf keerde de voorbije 15 jaar meer dan een half miljard euro winst uit aan Epifin. Die laatste beschikte eind 2023 over een eigen vermogen van 859 miljoen euro. Doorheen die periode toont zich een sterke verschuiving van winstcreatie in België, met HLN en VTM, naar winstcreatie in Nederland met AD en de Volkskrant. Nog in Nederland ligt een aankoopbod op tafel voor de overname van RTL Nederland. Dat bod bedraagt 1,1 miljard euro of 7,5 keer de cashflow van de Nederlandse mediagroep. De overname werd goedgekeurd door de verkoper maar wacht nog op de goedkeuring door de toezichthoudende autoriteit.
DPG Media, onder leiding van Christian Van Thillo en met onder meer de Belgische kranten Het Laatste Nieuws en De Morgen en hun Nederlandse tegenhangers Algemeen Dagblad en De Volkskrant, de radiozenders Qmusic en Joe, en de televisiestations VTM en RTL TVI boekte vorig jaar een omzetgroei van 2,5 procent, goed voor 1,73 miljard euro inkomsten. Die groei kwam vooral van de radio activiteiten en onlinediensten. In Nederland kende Joe een sterk jaar terwijl Qmusic en Joe in België samen een marktaandeel van 41,7 procent halen in eerste instantie ten nadele van de openbare omroep VRT. Dat vertaalde zich in een advertentieomzet die 15 procent steeg. Uit de onlinediensten haalde de groep 6 procent meer omzet.
In een snel veranderend medialandschap kon DPG zijn omzet in publishingactiviteiten stabiliseren dank zij de groei van digitale abonnementen. De lezersmarkt was goed voor 815 miljoen euro inkomsten. 85 procent van de 566 miljoen euro advertentie-inkomsten is afkomstig van digitale en audiovisuele media. Print was het enige medium dat zijn reclameomzet zag dalen in 2024. De brutobedrijfswinst of ebitda daalde licht met 1 procent tot 348 miljoen euro. 215 miljoen euro daarvan werd in Nederland geboekt, 133 miljoen in België. De nettowinst uit voortgezette activiteiten daalde met 3,6 procent tot 185 miljoen euro. De Deense activiteiten Berlingske Media werden verkocht aan het Noorse Amedia. Die inkomsten maken mee de overname van RTL Nederland mogelijk. De weg voor die overname lijkt open te liggen nu de Nederlandse concurrentiewaakhond weinig bijkomende eisen lijkt te stellen.
De merknaam RTL is nochtans niet altijd zo positief. Drie jaar terug nam DPG samen met de mediagroep Rossel van de familie Hurbain de Franstalige zendergroep RTL Belgium over. Die moet afrekenen met sterke concurrentie van Franse TV-zenders en de Waalse openbare omroep RTBf. DPG boekte een minwaarde van 11 miljoen euro op die participatie.