De website De Rijkste Belgen is een gratis informatiebron. U kan dat zo houden voor de prijs die lager ligt dan één pakje frites van Sergio Herman.
Wie een horecazaak wil openen weet dat er slechts drie keuzecriteria belangrijk zijn: locatie, locatie en locatie. Dat weet ook topchef Sergio Herman en zijn team. Momenteel zijn ze op zoek naar nieuwe locaties in Brussel en Amsterdam voor hun keten Frites Atelier. Voor Gent zou die keuze al vastliggen. Wat minder geweten is, is dat Sergio Herman de keten uitbouwt met geld van de Nederlandse miljonair Laurentius, Laurens, Hompes. Die zijn ambitie is niet klein: wereldwijd een keten uitbouwen van om en bij 100 luxe frituren. Als het plan mislukt zal het in eerste instantie Hompes zijn die op de (financiële) blaren moet zitten.
In Gent zou Frites Atelier zich vestigen op de Groentenmarkt. Dat lijkt een goede locatie. Nu al zijn daar bakkerij Himschoot en mosterfabrikant Tierenteyn gevestigd. Frites beschikt nu al over drie vestigingen in Nederland in Den Haag, Arnhem en Utrecht en één in Antwerpen. Er wordt gezocht in Amsterdam en Brussel waar onder meer ook Brussels Airport bestudeerd wordt. Ook in Berlijn en Barcelona is al geprospecteerd. Ondertussen wordt ook het gamma van de keten uitgebreid. Na stoofvlees, worst van Dierendonck en garnaalkroketten moeten kaaskroketten, vleeskroketten en hamburgers volgen. Daarmee is Frites Atelier goed op weg een volwaardige restaurantketen te worden.
Die snelle expansie wordt mee mogelijk gemaakt door het geld van de Nederlandse miljonair Laurens Hompes. De vestigingen in België zijn in handen van Frites Atelier Benelux Holding. Die is in handen van Frites Atelier Amsterdam Holding en die is dan weer in handen van de Sodium Holding van Hompes. De Nederlandse ondernemer maakte fortuin met de verkoop van zijn Amsterdamse modehuis Scotch & Soda in 2011 aan de Amerikaanse keten Kellwood en de investeringsmaatschappij Sun Capital Partners. Scotch & Soda verkoopt heren- en kinderkleding, eerst enkel als groothandelaar, later als directe verkoper en franchisegever. Damesmode wordt op de markt gebracht onder de naam Maison Scotch. Het bedrijf ontwerpt zelf de modecollecties. De productie van de kleding vindt plaats in ateliers in lagelonenlanden waaronder Turkije en het Verre Oosten. De distributie is hoofdzakelijk gericht op Europa. Belangrijke afzetlanden zijn Nederland, Duitsland, Frankrijk en Italië.
Hoeveel Hompes incasseerde met de verkoop van Scotch & Soda is niet bekend. Zijn vermogen wordt geschat op 250 tot 300 miljoen euro.