
De Luxemburgse holding EPS keert over het voorbije boekjaar, per eind april 2026, een bruto dividend uit van 396 miljoen euro. Dat is evenveel als het jaar daarvoor. EPS is voor 44 % in handen van de familie Alexandre Van Damme en voor 30 % van de familie de Spoelberch. Ze incasseren dus respectievelijk 174 en 118 miljoen euro. Via EPS controleren beide families 19,75 % van de biergigant AB Inbev. De dividenden vloeien dan ook vanuit de Belgisch-Braziliaanse brouwerij naar de aandeelhoudersfamilies. Over de voorbije vijf jaar gaat het gecumuleerd om een totaal dividend van net geen 2 miljard euro. 866 miljoen daarvan kwam op rekening van Van Damme en 590 miljoen van de Spoelberch. Beide families herbeleggen het grootste deel van die dividenden opnieuw. Binnen EPS treden ze op als een gezamenlijk syndicaat.
Een analyse leert dat de Belgische AB Inbev aandeelhouders besloten hebben hun structuur wat te vereenvoudigen. Met name de tussenholding EPS Participations, een volle dochter van EPS, wordt geliquideerd. Maximilien Guillaume de Limburg Stirum, vertegenwoordiger van Van Damme, werd benoemd tot liquidateur. Er bewegen nog wel meer zaken binnen dat Belgische aandeelhouderschap. Vorig jaar werd bekend dat een aantal aandeelhouders opstapten uit EPS. Ze namen daarbij 66 miljoen aandelen mee, goed voor 3,85 % van AB Inbev of een waarde van 4 miljard euro. Wat was het probleem? “Er is totaal geen sprake van ruzie in de families”, zo benadrukte een anonieme aandeelhouder op dat moment aan het magazine Trends. “Het is de opvolgingskwestie. Vooral de takken met de meeste aandeelhouders, en dus met de meeste kinderen, zijn vertrokken.” Zo vertrok een deel van de familie de Mévius. “In haar huidige vorm als holding is EPS voorbijgestreefd. We gaan iets anders en beters op poten zetten.” Hoe meer generaties, hoe groter de versnippering van het aandeelhouderschap en het vermogen. De families zijn op vandaag goed voor 300 tot 400 individuele aandeelhouders, met kleinkinderen en aangetrouwde familieleden.