Nieuwkomer: Filip De Spiegeleire, erfgenaam van de Bistro worst

CulinorDe Zwitserse producent van convenience food Orior heeft haar Vlaamse concurrent Culinor overgenomen. Culinor was in handen van Filip De Spiegeleire. Die komt uit een familie met beenhouwerstraditie. In 1953 gaat Jozef De Spiegeleire van start met de productie van gerookte salami onder de naam Imperial Vleeswaren. Jozef De Spiegeleire zou zijn bedrijf uitbouwen tot een Belgische marktleider, onder meer met de productie van de Ardeense salamiworst Marcassou. Later volgen producten en merken zoals de Leielander ham Meesterlyck en de overname van patéproducent Dacor. Zijn oom Antoon De Spiegeleire werkt ondertussen aan uitbouw van wat bekend wordt als de Bistro worst. Filip, zoon van Antoon, treedt in de voetsporen van zijn vader. In 1989 start hij Culinor op als producent van kant en klaar maaltijden. In 2000 verkoopt hij het familiaal vleesverwerkend bedrijf aan Imperial dat ondertussen is opgegaan in de multionational Campofrio Food Group is. Hij zet alles in op convenience food met in 2011 de overname van de belangrijke concurrent Hot Cuisine. Een goede keuze zo blijkt nu. Culinor is onder meer bekend van de convience maaltijden die door top chefs zoals Sergio Herman en Peter Goossens worden begeleid en die worden verkocht door Delhaize. De Spiegeleire komt onze ranglijst binnen met een vermogen van 30 miljoen euro.



Filip De Spiegeleire weet strategische keuzes te maken. In juli van dit jaar neemt hij zijn concurrent Vaco over met vestigingen in Olen en Herselt. Een megastap vooruit voor Culinor. De groepsomzet springt van 55 naar 88 miljoen euro. Enkele weken later verkoopt hij zijn nieuwe combinatie aan het Zwitserse Orior. Hij wordt zelf CEO van Orior Europe en blijft aan het hoofd van zijn eigen bedrijven staan. U leest hier zijn verhaal.