Wanneer u dit leest, spelen 800.000 mensen tegelijk het computerspel ‘Baldur’s Gate’. Van die game is momenteel alleen de pc-versie beschikbaar. Later dit jaar wordt het spel ook op Playstation, Mac en Xbox uitgebracht. ‘Baldur’s Gate’ is de belangrijkste kroon op het werk van de 51-jarige Swen Vincke die zijn gamebedrijf Larian Studios in 1996 oprichtte. Het vergde zes jaar om de game te ontwikkelen. Larian Games moest voor opdracht opschalen van 140 werknemers naar 420 werknemers en opende buitenlandse kantoren onder meer in Kuala Lumpur en Quebec. Daardoor is het bedrijf uitgegroeid tot een van de grootste onafhankelijke spelers binnen de gamesindustrie. Larian is voor 70 procent eigendom van de in Aalter wonende Vincke en zijn echtgenote. De overige 30 procent zit bij de Chinese technologiemastodont Tencent. Larian is al een paar keer genoemd als overnamekandidaat voor Microsoft, dat al tal van gamestudio’s opslorpte. Vincke stelt echter dat zijn bedrijf niet te koop is. Zijn structuur is verankerd in de Ierse hoofdstad Dublin. Op basis van de cijfers over 2021 komt Vincke onze ranglijst binnen met een vermogen van 213 miljoen euro, meteen goed voor een 128ste plaats. En dat is nog maar het begin. De verkoopcijfers van ‘Baldur’s Gate’ moeten nog volgen. In 2021 was een omzet van 32 miljoen euro goed voor een winst van 15 miljoen euro. Het jaar daarvoor, in 2020, was de omzet van 61 miljoen euro goed voor een winst van 37 miljoen euro. U leest hier het verhaal van de nu 51-jarige Swen Vincke.
Deze site maakt gebruik van cookies, zodat wij je de best mogelijke gebruikerservaring kunnen bieden. Cookie-informatie wordt opgeslagen in je browser en voert functies uit zoals het herkennen wanneer je terugkeert naar onze site en helpt ons team om te begrijpen welke delen van de site je het meest interessant en nuttig vindt.