Swen Vincke [132]

Vermogen € 213 219 000
Gekend als Larian Studio
Activiteit Ontwikkeling van videogames
Inplanting Aalter en Ierland
Huidige positie 132


Als 12-jarige jonge knaap moest Swen Vincke, de zoon van een koppel restauranthouders in De Panne, door ziekte noodgedwongen een lange periode thuisblijven. Hij leerde zichzelf hoe een game werkte en stak een eerste computerspelletje ineen. Na zijn studies informatica en een kort verblijf bij gameontwikkelaar Atari richtte hij Larian Studios, op, vernoemd naar zijn hond Lar.

De start van het bedrijf verliep uiterst moeizaam. Cash kwam amper binnen en het faillissement was niet ver weg. Het was wachten tot 2014, wanneer de Divinity-reeks met de vierde aflevering ‘Divinity: original sin’ een succes was. Het spel kostte 4,5 miljoen dollar om te ontwikkelen. Naast crowdfunding werden betalingen zoveel mogelijk uitgesteld. Als het spel zou floppen, volgde haast zeker het faillissement. Maar dat was dus niet het geval. Larian boekte zijn eerste succes met nog een succesvoller vervolg in 2017.

Larian ontwikkelt games in opdracht van uitgevers. ‘Ik denk dat ons geluk in de nieuwe technologie zat. Vroeger werd een game op een schijfje uitgebracht dat via een uitgever werd verkocht. Vergelijk het met hoe je een boek publiceert. De uitgever heeft ook veel te zeggen over de inhoud, waardoor we games moesten uitbrengen die we niet met onze volle goesting konden maken’, zegt een verantwoordelijke van het bedrijf aan Het Nieuwsblad. ‘Nu wordt 99 procent van de games online verkocht, vaak zonder uitgever, en kan je als ontwikkelaar je creativiteit zonder compromissen botvieren.’

Het succes van Larian zou vooral te danken zijn aan het vlotte spelverloop. Multiplayer rollenspellen zijn daarbij veel moeilijker te spelen dan een gewoon rij- of schietspel. Alle personages hebben andere karakters met sterktes en zwaktes. Larian is leuk en niet te ingewikkeld. Dat Larian ook winstgevend is, mag blijken uit de cijfers. In 2021 was een omzet van 32 miljoen euro goed voor een winst van 15 miljoen euro. Het jaar daarvoor, in 2020, was de omzet van 61 miljoen euro goed voor een winst van 37 miljoen euro. De verkoopcijfers van ‘Baldur’s Gate’ moeten dan nog volgen.