Opnieuw superdividend van 80 miljoen euro voor Christian Van Thillo

Christian Van Thillo (links) met naast hem Erik Roddenhof, CEO van DPG Media. (Foto: Belga Images)

De media ondernemer Christian Van Thillo keert met zijn groep DPG Media over 2022 opnieuw een super dividend uit van 80 miljoen euro. Dat is evenveel als in 2021. De netto winst van het mediabedrijf viel in 2022 wel licht terug tot 200 miljoen euro tegenover 221 miljoen euro in het recordjaar 2021. Het dividend van 80 miljoen euro komt terecht bij de familiale controleholding Epifin boven de groep DPG, bekend van onder meer HLN.be, VTM en Qmusic in België en de Volkskrant en AD in Nederland. Epfifn keert op zijn beurt een dividend uit aan de familiale aandeelhouders van 60 miljoen euro tegenover 65 miljoen in 2021.

De winst van het mediabedrijf DPG stond vorig jaar licht onder druk als gevolg van de oplopende kosteninflatie en de verdubbelde papierprijzen die in eerste instantie voelbaar waren op de printactiviteiten. De groepsomzet kon wel licht aanzwellen met één procent tot 1,83 miljard euro. Van de verschillende activiteiten van DPG stond vooral de uitgeeftak onder druk. De omzet uit print bleef wel stabiel, ondanks een daling van de papieren abonnementen en de losse verkoop. Dat werd naar omzet gecompenseerd door groeiende inkomsten uit de verkoop van digitale abonnementen die met 14% groeiden.



De prestaties van de audiovisuele tak radio en televisie boekten daarentegen de beste resultaten in 20 jaar wanneer het over kijkers en luisteraars gaat. VTM haalde vorig jaar in Vlaanderen een marktaandeel van 39 procent. De radiozenders Qmusic, Joe en Willy haalden samen een recordmarktaandeel van 40,7 procent. In Nederland kon Qmusic Nederland bogen op 20,4 procent marktaandeel. Wat televisie betreft, rondde de groep in Wallonië de overname van RTL België af samen met de groep Rossel van de familie Hurbain. DPG maakt zich sterk dit jaar grote synergieën te zullen realiseren tussen het noorden en het zuiden van het land.

Inzake onlinediensten, de derde activiteit van DPG, springen vooral de prijsvergelijker Independer en de in auto’s gespecialiseerde dochter Automotive Media Ventions in het oog. Voor dit jaar verwacht het bedrijf opnieuw een moeilijker jaar, getekend door hoge kosten. Daar kwam begin dit jaar in België nog de automatische indexering bovenop. Dat alles zal het hele jaar voelbaar zijn, wat zal wegen op het resultaat, zo klinkt het.