Recyclagefamilie Vandeputte sleept cruiseschip Astoria binnen voor de sloop

(Foto: Galloo)

Het recyclagebedrijf Galloo, in handen van de familie Vandeputte-Galloo, zag zijn groepsomzet vorig jaar licht terugvallen van 607 naar 604 miljoen euro, nog altijd goed voor een operationele cashflow van 45 miljoen euro. De nettowinst viel terug van 10 naar 4,6 miljoen euro. Voor het eerst sedert 2018 wordt geen dividend uitgekeerd. Enkele dagen terug meerde het cruiseship Astoria aan in de Galloo site in de Gentse haven. Na een rijk verleden als passagiersschip, opgeleverd in 1948, is het schip nu rijp voor de sloop. De Astoria is 160 meter lang en zal goed zijn voor meer dan 12.000 ton aan materiaal, waaronder metalen, hout, glas en kunststoffen. Galloo zal meer dan 97% recycleren tot hernieuwbare grondstoffen.

Galloo zag zijn omzet vorig jaar licht terugvallen mee als gevolg van de moeilijkheden op de staalmarkt onder druk van de massale import van goedkope Chinese half afgewerkte staalbilletten. Een aantal staalfabrikanten, klanten van Galloo, hebben daarop hun productie teruggeschroefd en zelfs tijdelijk stilgelegd. Ook de aanvoer op de recyclagemarkt viel wat terug. Daarbij kwam dat de prijzen op de non-ferromarkt, de tweede activiteit van Galloo, lichtjes daalden.



Maar nu is er dus ook de Astoria die zal worden gesloopt. Dat cruiseschip is een drijvend hotel met restaurants, een balzaal, cinema en 350 kajuiten. Eerst worden alle dekken boven de waterlijn ontmanteld, daarna wordt het schip op een speciaal voorziene scheepshelling op het droge getrokken. Het verwerkingsproces is specialistenwerk, niet alleen in de verwijdering van gevaarlijke stoffen, maar ook naar stabiliteit van het wrak gedurende de totale verwerkingstijd.

Gebouwd in 1948 in Zweden voer het schip oorspronkelijk onder de naam ‘Stockholm’ voor een lijndienst tussen Zweden en de Verenigde Staten. In 1956 kwam het in aanvaring met het Italiaanse schip ‘Andrea Doria’ waarbij 51 dodelijke slachtoffers vielen. De ‘Andrea Doria’ zonk, maar de Stockholm overleefde het incident. Sinds de jaren ’90 trotseerde ‘Astoria’ ook nog een orkaan en meerdere aanvallen van piratenschepen. Galloo betaalde midden juni 200.000 euro voor het afgedankte cruiseschip tijdens een veiling op de rechtbank van Rotterdam na het faillissement van de vorige eigenaar.

Galloo zegt een sterke reputatie in het slopen van schepen te hebben. In het verleden werd ook het Britse oorlogsschip ‘Fearless’ ontmanteld, een schip dat opereerde in de Falklandoorlog en later ook te zien was in de James Bond-film ‘The Spy Who Loved Me’. Doorgaans sloopt Galloo vooral kleinere schepen, de middelgrote en grote schepen worden vooral ontmanteld op werven in Turkije, India en Bangladesh, waar er andere loon- en veiligheidsnormen gelden. Onder meer mee vanuit deontologische overwegingen zijn een aantal Europese marines en grote baggerbedrijven klanten Galloo. Het bedrijf met hoofdzetel in Menen kon vorig jaar de ook Gentse Meulestedebrug ontmantelen. En later deze zomer zal het recyclagebedrijf ook het uitgebrande vrachtschip Solong recycleren, dat na een aanvaring voor de Oostkust van Engeland moet gesloopt worden.