NIEUW – Superdividend van 10 miljoen euro voor familie Vandeputte en metaalrecycleerder Galloo

(Foto: Belga Images)

De groep Galloo, in handen van de familie Vandeputte-Galloo, keert over 2022 een bruto dividend uit van 10,66 miljoen euro. Dat is historisch hoog. De jaren daarvoor bedroeg dat dividend gemiddeld 2 miljoeneuro. Galloo uit het West-Vlaamse Menen is een grote speler op de markt van gerecycleerd staal en non-ferro metalen. In 2022 daalde de omzet van de groep van 715 naar 696 miljoen euro en de nettowinst van 51 naar 30 miljoen euro. 2021 was dan ook een recordjaar voor het bedrijf. 2022 daarentegen werd enerzijds gekenmerkt door de oorlog in Oekraïne wat initieel zorgde voor een gestegen vraag naar metaal. Maar anderzijs explodeerde de enrgieprijzen en dat drukte de markt in volume stevig naar beneden. 2O23 wordt een strategisch belangrijk jaar voor Galloo en de familie Vandeputte. Het bedrijf kondigde vorige maand immers de creatie aan van een joint venture met autoverkoper Stellantis. Tegen 2030 moet die voor een omzet staan van 2 miljard euro. Het vermogen van de familie Vandeputte stijgt van 232 naar 252 miljoen euro.

Met de joint venture zullen enkele grote automerken Galloo als vaste partner nemen voor de recyclage van wagens en onderdelen. Het Menense bedrijf kan daarmee haar leiderspositie op de markt gaan verstevigen. Voor Stellantis, het overkoepelende orgaan waar merken zoals Citroen, Opel of Alfa Romeo toe behoren, is recyclage een must. “Niet alleen moeten we de drempel richting recyclage voor onze klanten verlagen”, klinkt het bij Stellantis. “We moeten ook de schaarse bronnen die er nog zijn vrijwaren en werken naar een zero-emissie beleid tegen 2038. Dit gloednieuwe programma moet tegen eind dit jaar zijn geïmplementeerd en we hopen het snel te kunnen uitbreiden.” “We hadden reeds een samenwerking met Peugeot en Citroen, nu met de volledige Stellantis familie”, zegt Galloo CEO Rik Debaere. Het project zal starten tegen eind 2023 en zal zich in eerste instantie toespitsen op België, Frankrijk en Luxemburg. In een later stadium wordt de volledige Europese markt geambieerd en zullen ook andere autofabrikanten van deze samenwerking gebruik kunnen maken. Stellantis wil tegen 2030 het hergebruik van onderdelen gaan verviervoudigen, een doelstelling waarbij Galloo een cruciale rol moet spelen.