Familie Vandeputte [116]

Pierre Vandeputte

Vermogen € 252 134 000
Gekend als Galloo
Activiteit Schrootverwerking
Inplanting Menen
Tendens Stijgend
Huidige positie 116


De Group Galloo met hoofdzetel in Menen telt 49 vestigingen in België, Frankrijk en Nederland. Het bedrijf wordt in 1939 opgericht door Joseph Galloo. In 1965 huwt Antoine Vandeputte met de dochter van Jospeh Galloo. In 2012 draagt Antoine de fakkel over aan zijn twee adoptiezonen Pierre en Jan Vandeputte. Galloo is specialist in de recyclage van ferro- en non-ferrometalen, maar ook van plastics. De groep telt 850 werknemers. ‘Bijna apocalyptisch. Zo kan je de afvalbergen bij Galloo in Menen het best omschrijven. Autowrakken, afgedankte stofzuigers, aluminium buizen en rails, roestende wasmachines, beeldbuizen, radio’s en gietijzeren radiatoren: al die afgedankte metalen verwerkt Galloo tot herbruikbare grondstoffen’, zo omschreef Trends het bedrijf Galloo.

Toch zijn die autokarkassen maar een fractie van alle materialen die door de installaties van Galloo worden vergruisd. Ook zeeschepen behoren tot de actieradius van de recyclagegroep. Zo tekende de Gentse scheepssloperij Van Heyghen Recycling (VHR), een dochter van Galloo, in 2003 voor de sloop van het gekapseisde autoschip Tricolor. VHR ontmantelde ook de HMS Fearless, een Britse oorlogsbodem die zijn strepen verdiende tijdens de Falklandoorlog en later opdook in The Spy Who Loved Me, een James Bond-film. De groep ontwikkelde een eigen geautomatiseerde techniek om zwaardere metalen (zoals lood) van lichtere (zoals aluminium) van elkaar te scheiden. De groep heeft ook een eigen techniek ontwikkeld om lcd-schermen te recycleren en zoekt naar een manier om zonnepanelen automatisch te verwerken.

De jaren 2020 en 2021 waren voor Gallo niet onbelangrijk. Zowel de recyclage van staal als van non-ferro metalen kende een topjaar 2021. De prijs van aluminium bijvoorbeeld lag in december 2021 60 % hoger dan twaalf maanden daarvoor. Galloo kon zijn omzet in 2021 optrekken van 390 naar 592 miljoen euro. De nettowinst steeg van 10 naar 37 miljoen euro. Veel had te maken met de economische stimulansen die de overheden doorvoerden om corona te bekampen. Dat leidde tot een hogere vraag naar basisgrondstoffen. Met de oorlog in Oekraïne werd die tendens verder gezet. De metaalprijzen bleven stijgen.

Het bedrijf kondigde in 2023 de creatie aan van een joint venture met autoverkoper Stellantis. Tegen 2030 moet die voor een omzet staan van 2 miljard euro.