Rijkste AB Inbev Belgen moeten kiezen voor Donald Trump

Al vroeger kon Trump de koers van AB Inbev ondersteunen. (Foto: YouTube)

De hele wereld kijkt uit naar het effect dat de tariefsancties van de Amerikaanse president Donald Trump zullen hebben op de economie. Eén van de centrale spelers in dat mondiale spel is de biergigant AB Inbev, mee in handen van de Rijkste Belgische families Van Damme en de Spoelberch. En die komen niet zo slecht uit de démarches van Trump. AB Inbev voert bier in en uit naar Mexico maar zijn grote concurrent Constellation Brands dankt zijn sterke marktpositie aan de invoer van het Mexicaanse bier Modelo Especial. Dat dreigt nu onder druk van Trump duurder te worden, wat kansen schept voor AB Inbev en Bud Light op de Amerikaanse markt. AB Inbev verloor zijn marktleiderschap aan Constellation nadat het een marketingcampagne koppelde aan een Amerikaanse transgender. Voor Trump is het simpel: transgenders bestaan niet. Dus ook daar moet AB Inbev zijn wagon koppelen aan de Trump-locomotief.

Beursanalisten gaan er van uit dat AB Inbev in 2025 één vijfde van zijn omzet haalt in de Verenigde Staten. Die markt is goed voor 22 procent van de bedrijfswinst van de miljarden multinational. Uit Mexico voert AB InBev enkel Estrella Galicia in. Zijn grote concurrent Constellation Brands daarentegen, die in de VS 16 procent marktaandeel heeft en er met de pils Modelo Especial AB InBev-vlaggenschip Bud Light onttroond heeft, moet alles uit Mexico invoeren en zal wellicht forse prijsaanpassingen moeten doorvoeren. Dat schept mogelijkheden voor het marktaandeel van AB InBev in de VS.



AB Inbev, met Alexandre Van Damme als de grootste individuele aandeelhouder, is de grootste bierbrouwer ter wereld en boekt driekwart van zijn omzet in Noord-, Midden- en Zuid-Amerika. De Amerikaanse concurrent Constellation Brands is veel kleiner maar kon groeien precies dank zij de fouten van AB Inbev. In april 2023 brak er een rel uit over een gepersonaliseerd blikje Bud Light waarop het beeld van een trans persoon was geprint. Het kwam het bier op een ongeziene boycot te staan door conservatieve Amerikanen. Bud Light, tot dan de nummer één in de VS, werd voorbijgestoken door Modelo Especial, verkocht door Constellation Brands. Het marktaandeel van Bud Light werd door de hele rel gehalveerd tot 6%. Die achteruitgang is nu gestopt.