De voedingsmultinationals Anheuser-Busch en Starbucks, respectievelijk bekend van bier en koffie, gaan samen ijsthee maken. Tegen de zomer van volgend jaar moet de nieuwe Teavana Ready-to-Drink in de Verenigde Staten op de markt zijn. Anheuser-Bush is mee in handen van AB-Inbev, de groep achter de Rijkste Belgische families Vandamme, de Mévius en de Spoelberch.
IJsthee is in de VS één van de snelst groeiende segmenten in de zogenaamde ‘ready to drink’ markt. De nieuwe combinatie wil nu actief zijn in het topsegment van de markt, goed voor een globale jaarlijkse omzet van 1,1 miljard dollar. Starbucks is sedert 2012 eigenaar van het theemerk Teavana. Bedoeling is dat Anheusher-Bush zijn logistiek apparaat ter beschikking stelt en instaat voor de botteling en distributie van de nieuwe ijsthee. Starbucks verkoopt koffie via eigen verkooppunten maar heeft geen netwerk naar de distributie toe. Vorig jaar verkocht Starbucks meer dan 1 miljard dollar aan theeproducten, een groei met 11 procent tegenover 2014.
Volgens de Amerikaanse Tea Association is 80 procent van de thee die in de VS wordt gedronken ijsthee. De globale theemarkt is goed voor 125 miljard dollar. Wekelijks drinken de Amerikanen samen 800 miljoen tassen thee.