Spaanse Puig incasseert fors op Dries Van Noten (die een nieuwe winkel opent in Los Angeles)

Dries Van Noten

De Spaanse modegroep Puig, in handen van Marc Puig, boekte vorig jaar met het merk Dries Van Noten een omzet van net geen 50 miljoen euro, goed voor een nettowinst van 5 miljoen euro. Dat leverde Puig een dividend op van 7,8 miljoen euro. Creano, de holding waarmee Puig Dries Van Noten controleert, keert op zijn beurt een dividend uit van 4 miljoen euro. De 62-jarige Dries Van Noten verkocht in 2018 zijn modebedrijf aan de Spaanse groep voor een ongekend bedrag. Dat heeft de expansie niet stopgezet. Precies vandaag opent Van Noten in Los Angeles een nieuwe ‘flagship store’ onder zijn merknaam. En dat in tijden van corona waar het winkelsluitingen regent in de sector.

Van Noten verkoopt goed onder Puig. In 2018 bedroeg de omzet 28,8 miljoen euro. Het ging toen wel om een verkort boekjaar van 9 maanden waardoor een deel van de tweede collectie niet in de jaarrekening is opgenomen. Van Noten is in elk geval een cash cow voor Puig. De omzet van 49,5 miljoen euro in 2019 was goed voor een operationele cash flow van 8,4 miljoen euro en dat in een sector die omschreven wordt als zeer moeilijk.



Als deel van de zogenaamde ‘Antwerpse zes’ zette Van Noten met zijn avant-garde kleding België mee op de internationale modewereld. Vandaag opent hij zijn eerste zelfstandige Amerikaanse winkel. De 8.500 vierkante meter grote boetiek in Los Angeles, de grootste tot nu toe, wordt de zevende op zichzelf staande winkel van het merk en voegt zich bij de vlaggenschepen in Antwerpen, Parijs, Singapore, Hong Kong en de nieuwe winkel in Shanghai in de Réel Mall die iets meer dan een maand geleden werd geopend. Het merk wordt wereldwijd in ongeveer 500 winkels verkocht. (Lees verder onder de foto)

De nieuwe winkel van Van Noten in LA.

“Het is nogal vreemd om te zeggen dat je een fysieke winkel opent midden in de Covid-crisis”, zegt Van Noten aan Vogue tijdens een Zoom-telefoontje vanuit zijn kantoor in Parijs. “Het is een kans om na te denken over hoe een fysieke winkel eruit moet zien tijdens en vooral na de Covid-crisis.” Het openen van een winkel gaat dan ook in tegen de stroom van faillissementen en winkelsluitingen die de Amerikaanse winkelmarkt domineren. Maar Puig gelooft duidelijk in het concept Van Noten.

Volgens Van Noten zal de opening van de winkel in Los Angeles, gelegen nabij Beverly Hills en Hollywood aan La Cienega Boulevard, anders opereren om aan de veranderende consumentenbehoeften te voldoen. In de nieuwe winkel staan naast de mode- en accessoirecollecties ook kunstexposities, performances, muziek, filmvertoningen en workshops gepland. “Het idee is dat het een heel open ruimte voor creativiteit wordt”, zegt hij. “Je hoeft niet altijd naar de winkel om kleding te kopen, je kunt ook iets komen ontdekken over eten, kunst, muziek en andere mooie dingen.”

Dries Van Noten heeft vaak buiten het bestaande modesysteem gewerkt. Zo klaagt hij de hoge druk aan die onder meer wordt gecreëerd door twee keer per jaar vooraf aangekondigde pre-collecties te lanceren. In mei van dit jaar sloot hij zich nog aan aan bij de roep om verandering die werd gelanceerd door Andrew Keith van Lane Crawford en Shira Sue Carmi van Altuzarra. Zij pleiten voor een meer tijdige modekalender en een langzamer tempo.