Stéphane Saey verkoopt Barbecook

De West-Vlaamse ondernemer Stéphane Saey heeft zijn productlijn van barbecuevuren Barbecook verkocht aan de groep LivWise uit Deinze. Stéphane Saey keek met zijn bedrijf Saey Home & Garden aan tegen een dalende omzet en aanhoudende verliescijfers. Saey heeft zijn exit blijkbaar al langer in gedachten. Nog in 2018 keerde zijn bedrijf een dividend uit van 8,4 miljoen euro. In datzelfde jaar daalde de omzet van 16 naar 13 miljoen euro en steeg het verlies van 1,9 naar 2,2 miljoen euro. Het bedrijf van Stéphane Saey moet trouwens niet worden verward met de staalhandel Saey, in handen van zijn vier jaar jongere broer Bernard. De staalhandel Saey doet het wel degelijk goed.



Volgens de krant de Tijd staat Barbecook voor een omzet van 10 miljoen euro. Probleem van Saey was dat zijn Barbecook een stand alone product was wat de verkoop bemoeilijkte. LivWise beheert een uitgebreid productgamma waarmee het onder meer grote distributeurs bereikt zoals Oh Green!, Casa, Bijenkorf, Carrefour en Colruyt. Het bedrijf is vooral bekend van het merk Point Virgule waarmee het keukenaccessoires uit bamboevezel op de markt brengt. Het personeel van Barbecook zal nu grotendeels verhuizen naar Deinze. LivWise haalde vorig jaar 10,4 miljoen euro omzet en 1,1 miljoen euro nettowinst. Oprichter Caroline De Schipper verkocht in 2018 66 procent van haar bedrijf aan de investeringsfondsen Tilleghem en Dynamica.

“Veel mensen denken dat Barbecook een Amerikaans merk is, terwijl het geboren en getogen Kortrijks is.” zo zei Stéphane Saey enkele jaren terug in de lokale West-Vlaamse pers. “Dit is een groeimarkt én een crisismarkt. Citytrips bijvoorbeeld zijn rechtstreekse concurrenten van ons. Hoe slechter de economie draait, hoe meer de mensen thuisblijven, hoe meer de barbecue naar het middelpunt van de belangstelling opschuift. Het is ook een fenomeen dat sterk wordt gedragen door de media en de distributeurs: kranten en tijdschriften overladen je met grillrecepten, in de Delhaize en de Carrefour is het al barbecue wat je ziet… De barbecue is belangrijker dan Moederdag of Sinterklaas! Dat wij in België zitten, is eigenlijk een handicap; dit is een al bij al kleine markt. Het is hier ook niet altijd eenvoudig om mensen te vinden die mee durven groeien. Want dit is een allesbehalve comfortabele job. Wij moeten altijd bezig zijn met de toekomst. Als wij niet meer zouden bougeren, zijn we binnen de twee jaar dood.”