Familie Saey [531]

Stéphane Saey

Vermogen € 37 144 000
Gekend als Barbecook
Activiteit Staalhandel en bewerking
Inplanting Kortrijk
Tendens Stijgend
Huidige positie 531


De Heulse familieonderneming Saey was lang het meest bekend met haar barbecue-ovens Barbecook. Maar de familie is ook een belangrijke onafhankelijke staalhandelaar. Sinds 1992 staan de broers Stephane en Bernard aan het hoofd van respectievelijk Saey Home & Garden, die innovatieve kachels en barbecues ontwikkelt, en staaldistributeur Saey Steel. In 2019 verkocht Stéphane Saey zijn productlijn van barbecuevuren Barbecook aan de groep LivWise uit Deinze. Stéphane Saey keek met zijn bedrijf Saey Home & Garden aan tegen een dalende omzet en aanhoudende verliescijfers. Saey had zijn exit blijkbaar al langer in gedachten. Nog in 2018 keerde zijn bedrijf een dividend uit van 8,4 miljoen euro. In datzelfde jaar daalde de omzet van 16 naar 13 miljoen euro en steeg het verlies van 1,9 naar 2,2 miljoen euro.

Het idee om een ijzer- en ijzerwarenwinkel op te richten in de Sint-Jorisstraat in Kortrijk ontsproot aan het brein van de overgrootvader van de huidige zaakvoerders. Als wees verhuisde hij naar twee oude tantes in Kortrijk, zo wil de overlevering. Zijn twee zonen vochten daarna tijdens de Eerste Wereldoorlog in de loopgraven in Ieper en ook de Tweede Wereldoorlog zorgde ervoor dat de activiteiten op een laag pitje brandden.

Maar de staal- en ijzerwarenhandel bleef bestaan en kreeg telkens een nieuwe impuls. ‘Vooral vader Jean Saey, die in Amerika had gestudeerd, was een echte marketeer die zijn tijd ver vooruit was,’ zo zegt Stephane Saey aan De Streekkrant naar aanleiding van de 100ste verjaardag van het bedrijf. Het was ook Vader Jean die het concept van de Barbecook, het paradepaardje van Saey Home & Garden, lanceerde. ‘Dankzij het unieke aanmaaksysteem is de Barbecook een echt succesverhaal geworden.’, vertelde Stephane Saey. Bernard Saey kende met Saey Steel een meer gestage groei, maar ook hier waren en zijn er nog voldoende uitdagingen. Productvernieuwing en creativiteit zijn daarbij sleutelwoorden. Er zal ook een oplossing moeten gezocht worden voor het nijpende tekort aan arbeidskrachten in de regio. Dat is een rem op de ontwikkeling en groei van iedere West-Vlaamse onderneming, zo zeggen de Saeys.