Swen Vincke is met zijn digitaal avonturenspel Baldur’s gate 3 op de Game Award in Los Angeles uitgeroepen tot beste game wereldwijd. De Larian Studios van Vincke kaapten naast de hoofdprijs ook nog een award weg voor beste role playing game, beste ondersteuning van de spelersgemeenschap, beste spelmodus voor meerdere spelers en de publieksprijs. De Game Awards gelden als de Oscars van de game-industrie. De Game Awards worden grotendeels door de internationale gamepers aangewezen. Cijfermatig vertaalde dit succes van Larian zich vorig jaar echter niet. Waar het bedrijf in 2021 nog 15,7 miljoen euro winst maakte, werd vorig jaar een verlies geboekt van 2 miljoen euro. De omzet viel terug van 33 op 23 miljoen euro. Het vermogen van de 51-jarige Swen Vincke bedraagt 213 miljoen euro.
Baldur’s Gate is een zogenaamd ‘action role playing game’, waarin spelers alleen of met anderen een reusachtige wereld ontdekken. Ze trekken ten strijde tegen de slechte ‘mind flayers’ in een uitgebreid fantasy-avontuur waarbij de keuzes die worden gemaakt een invloed hebben op het verloop van het verhaal. De ontwikkeling van Baldur’s Gate 3 vergde zes jaar tijd. Larian Games moest voor opdracht opschalen van 140 werknemers naar 420 werknemers en opende buitenlandse kantoren onder meer in Kuala Lumpur en Quebec. Daardoor is het bedrijf uitgegroeid tot een van de grootste onafhankelijke spelers binnen de gamesindustrie. Larian is voor 70 procent eigendom van de in Aalter wonende Vincke en zijn echtgenote. De overige 30 procent zit bij de Chinese technologiemastodont Tencent.
Larian Studios stelde vorig jaar 400 mensen te werk. Naast de loonmassa van 4,4 miljoen euro werd 13 miljoen euro betaald aan specialisten gebonden aan ontwikkelingskosten van games. Larian Studios is gedomicilieerd in Ierland en werkt vanuit Gent. De groep beschikt over antennes in Canada, de VS, het VK, Maleisië en Spanje. Het filiaal in Rusland werd vorig jaar verkocht met een verlies van 2 miljoen euro.