Vermogen familie van der Kelen op recordhoogte

Brouwerij HaachtDe familie van der Kelen, eigenaar van de Brouwerij Haacht, zag de beurskoers van haar brouwerij dit jaar stijgen van 2.200 euro per aandeel naar 3.280 euro per aandeel. De familie van der Kelen ziet daarmee haar vermogen met 68 miljoen euro toenemen tot 207 miljoen. De voorbije dagen was er nog een koersopstoot als speculatieve reactie op een mogelijke beursexit van de Brouwerij Haacht. Maar de familie ontkent dat dit de bedoeling is. 84 procent van de 75.000 aandelen zijn in handen van de familie van der Kelen. De verhandelde volumes in het aandeel beperken zich doorgaans tot enkele stukken. De Brouwerij Haacht maakt nu ook sterke halfjaar cijfers bekend.



Het binnenlandse bierverbruik kende tijdens het eerste semester van 2015 een daling van 4,76%. De belangrijke impuls die vorig jaar uitging van het WK voetbal 2014 ontbrak dit jaar. De daling van de binnenlandse markt was meer uitgesproken in het horecasegment dan in de retail. In de horeca was er een daling van 7,1 % tegenover een daling in de retail van 2,8%.

In die moeilijke omgeving realiseerde Brouwerij Haacht een hogere bierverkoop op alle markten van 3,6 %. Het globale volume bier en frisdrank stijgt met 2 %. Op de Belgische horecamarkt noteert Haacht een daling van haar verkocht biervolume van 7,7 %, wat in lijn ligt met de marktevolutie (-7,1%). De evolutie van de verkoop in de horecasegmenten van onze andere thuismarkten in het bijzonder in Frankrijk compenseert dit echter.

In het Belgische retailsegment kent Haacht een substantiële stijging van de bierverkopen met meer dan 20 procent, zowel van eigen merken als van private labels. Naast bieren omvat de productportfolio ook frisdranken en wijn. Deze worden in hoofdzaak in de Belgische horecamarkt verkocht. De verkoopevolutie volgde in grote mate de daling, die we met onze bierverkoop ondergingen.

Het bedrijfsresultaat stijgt per saldo met 0,635 miljoen over de eerste jaarhelft naar 5,362 miljoen euro. Het nettoresultaat voor het eerste semester van 2014 eindigt zo op 3,762 miljoen euro tegenover 3,368 miljoen euro in 2014.

Een mooie zonnige zomer stond vroeger garant voor goede verkopen. Dit is nu niet meer vanzelfsprekend: in de twee zomermaanden juli en augustus daalde de binnenlandse horecaverkoop met 2,7 % tegenover diezelfde maanden in 2014, waar er reeds een daling van meer dan 10 % opgetekend werd, aldus Brouwerij Haacht. Komt daarbij dat de federale regering in haar regeerakkoord gesteld heeft dat ze de contracten tussen brouwerijen en horeca ondernemers wil onder de loep nemen. Brouwerij Haacht maakt dan ook geen verwachtingen bekend over het resultaat van het volledige jaar 2015.