Vier daagt VTM uit

VMMa: Peter Quaghebeur éEmy Elleboog CREDIT: ID/ Emy ElleboogPeter Quaghebeur (foto) wordt de nieuwe topman van SBS, de holding boven de commerciële TV-stations Vier en Vijf. Van 2003 tot 2011 was Quaghebeur directeur van de Vlaamse Mediamaatschappij (VMMa), het huidige Medialaan, de moeder van de commerciële stations VTM, 2be en Vitaya en in handen van Christian Van Thillo, de grootste concurrent van SBS. Quaghebeur moet dus zijn vroegere werkgever tackelen. Het nieuw werd bekend gemaakt door Wouter Vandenhaute, de voorzitter van De Vijver Media. Die controleert 25 procent van SBS.



Er zijn dus weer wat stukken verzet op het Vlaamse mediaschaakbord. Maar nu gaat het wel om een koningszet. Peter Quaghebeur stapte in 2011 op bij VMMa op het moment dat SBS was overgenomen door Wouter Vandenhaute. Die zou Vier herlanceren als grote concurrent van VTM. Dat lukte echter maar gedeeltelijk en in 2014 kwam telecomoperator Telenet op de proppen. Die moest SBS redden van de ondergang, pompte 52 miljoen euro in het bedrijf en verwierf daarbij 50 procent van de aandelen. Naast Vandehaute en zijn partner Watté is er nog 25 procent van SBS in handen van Corelio, de mede-aandeelhouder van de krantengroep rond De Standaard en Het Nieuwsblad en opnieuw de grote concurrent van de groep rond de krant Het Laatste Nieuws van Christian Van Thillo. Daarmee liggen de kaarten duidelijk.

Tot op vandaag staat Peter Quaghebeur aan het hoofd van de Belgische poot van de Nederlandse uitgeverij WPG Uitgevers. Zijn baas is daar Koen Clement, vroegere directeur van de Persgroep van Van Thillo. Clement werd ook genoemd als kandidaat CEO van de openbare omroep VRT. Een kleine wereld inderdaad. Dat weet ook Christian Van Thillo. Vandaar dat hij Quaghebeur bij zijn vertrek in 2011 een niet-concurrentiebeding liet tekenen van 5 jaar. Die 5 jaar zijn nu voorbij.

Wouter Vandenhaute noemt Quaghebeur in een persbericht een bruggenbouwer die de omroepen Vier en Vijf verder op de Vlaamse kaart gaat zetten. De nadruk ligt daarbij op de uitbreiding van het aanbod aan lokale, Vlaamse content en een stabiel kijkersbereik. Quaghebeur moet de zender ook opnieuw aantrekkelijk maken bij de adverteerders.

SBS is nu nog op zoek naar een vervanger voor commercieel directeur Sigrid Van Den Houte. Zij vertrekt naar Liberty Global, het moederbedrijf van Telenet. De komst van Quaghebeur was wellicht noodzakelijk om die functie nu ook in te vullen.