Waalse wapenproducent FN Herstal ziet omzet stagneren

De Luikse wapenproducent FN Herstal haalde vorig jaar een groepsomzet van 828 miljoen euro, net evenveel als die van 2018. De netto groepswinst daalde met 44 miljoen euro tot 59 miljoen. Het Waals Gewest, dat FN voor 100 % controleert, ontvangt een dividend van 6,5 miljoen euro. De groep FN Herstal omvat twee afgescheiden entiteiten: een divisie defensie en veiligheid FN Herstal en een divisie jacht- en sportschieten met de merken Browning en Winchester. Er werken wereldwijd ongeveer 3.000 mensen voor FN, waarvan 1.600 in België.



De divisie defensie, die 61% van de omzet vertegenwoordigt, kende vorig jaar een daling van haar activiteiten. De teruggang wordt verklaard door de sterke wereldwijde geopolitieke instabiliteit. Deze divisie “heeft echter verschillende strategische successen behaald die haar wereldwijde aanwezigheid hebben versterkt en tegelijkertijd haar positie tussen de leidende leveranciers van de Europese defensie, de Verenigde Staten en de NAVO hebben bevestigd”, aldus het bedrijf in een persbericht. .

Zo tekende FN Herstal twee belangrijke contracten met Frankrijk. Het eerste kadert in haar deelname aan het Leclerc-tank renovatieprogramma. Als onderdeel van de ontwikkeling van de secundaire bewapening van de Franse gevechtstank, werd de Luikse industrieel geselecteerd om machinegeweren te leveren die op afstand bediend worden en die aan het vernieuwde gepantserde voertuig zullen worden toegevoegd. FN Herstal heeft zich de afgelopen jaren gespecialiseerd in de ontwikkeling van deze koepels die de naam “deFNder” meekregen. Deze tele-gestuurde stations zullen ook worden geplaatst op gepantserde voertuigen die door de Belgische Defensie zijn gekocht in het kader van het CaMo-contract. Het tweede contract met Parijs slaat op de levering van maximaal 2.600 nieuwe halfautomatische precisiegeweren (FPSA). FN Herstal werkt voor deze bestelling samen met het Oudenaardse bedrijf OIP Sensor Systems voor optische en richtsystemen.

De civiele divisie van haar kant laat – na twee moeilijkere jaren – een groei van haar omzet zien, met name in de Verenigde Staten, door de actieve ontwikkeling van haar twee merken Browning en Winchester.