Als bakkerszoon en door zijn opleiding in de Antwerpse school voor Patisserie leerde Guy Foubert pralines en truffels maken. Hij huwt met Liliane en samen starten ze Chocolaterie Guylian op. De naam Guylian is de combinatie van hun twee voornamen. In 1960 gaat het koppel in de streek van Sint-Niklaas van start met een klein productiebedrijf voor pralines en truffels. Ze verkopen hun waar zelf op markten. Truffels is iets voor de wintermaanden, dus zochten ze een zomerse aanvulling van hun assortiment: het werd de chocolade zeevrucht. Zeevruchten werden na verloop van tijd via technologische productie-innovaties in grote hoeveelheden geproduceerd en verkocht.
In 1988 werd in Sint-Niklaas een gloednieuwe fabriek neergepoot. Liliane Foubert is niet meer actief in bedrijf. Op 1 november 1986 overleed Guy Foubert. Hun dochter Dominique en haar man Karl Krefting leiden het bedrijf tot in 2008. In dat jaar beslist de familie om het bedrijf te verkopen aan de Koreaanse Lotte-groep. Op dat moment haalt Guylian een omzet van ruim 77 miljoen euro. Meer dan 90 procent van alle chocoladepralines die in de eigen fabriek van Sint-Niklaas geproduceerd wordt, dagelijks goed voor 75 ton, is bestemd voor de export, naar meer dan honderd landen.
Guylian is het meest verkochte Belgische chocolademerk in landen als de VS, Duitsland, Australië en Frankrijk. De familie zocht echter een partner om verder internationaal te kunnen groeien. Die overnemer werd Lotte Confectionery, een beursgenoteerde dochteronderneming van de Lotte-holding, de op drie na grootste van Korea. Lotte Confectionery is gespecialiseerd in de productie en verkoop van snoep en chocolade. De Lotte-groep bezit honderden warenhuizen en voedingswinkels in Korea en Japan. De jaaromzet bedraagt meer dan 23 miljard euro. Guylian wil gebruikmaken van dat uitgebreide Aziatische verkoopsnetwerk.