Familie Soubry [362]

Vermogen € 61 621 000
Gekend als Soubry
Activiteit Deegwaren
Inplanting Roeselare
Tendens Stijgend
Huidige positie 362


Vóór de Eerste Wereldoorlog trekt Joseph Soubry met zijn ouders vanuit het West-Vlaamse Moorslede naar het noorden van Frankrijk. De familie legt er zich toe op de chicoreiverwerking en de handel in lijnzaadolie. Joseph voelt aan dat chicorei geen concurrent is voor koffie, dat een sterke opgang maakt en kiest voor de productie van vermicelli. In 1921 start in Roeselare de productie. Enkele jaren later brengt hij andere pasta’s op de markt en in 1933 komt er een griesmeelmolen. Het bedrijf groeit. In 1948 lanceert Soubry de Quick Spaghetti.

In 1955 gaat Pierre Soubry, de zoon van Joseph, na zijn studies economie in Leuven aan de slag in het bedrijf. De verkoop kreeg een nieuwe opstoot na de Wereldtentoonstelling van 1958. Een ander belangrijk marketingproduct zijn de fameuze Soubry-punten die op de pakjes pasta te vinden waren. Met die punten kon gespaard worden voor meer dan 500 kunstreproducties van meer dan 100 bekende grootmeesters.

Pierre Soubry overlijdt in 2001 op 69-jarige leeftijd. Zijn zonen Matthieu en Michel hebben dan al twee jaar de operationele leiding van het bedrijf in handen. De twee verdelen het werk onder elkaar. Matthieu is verantwoordelijk voor de maalderij, waar het griesmeel voor de pasta, maar ook de bloem voor de grootdistributie en particulieren geproduceerd wordt. De bloem- en griesmeelactiviteiten zijn vandaag goed voor een kwart van Soubry’s omzet. Hij staat ook in voor het financiële en ICT-departement. De rest van de omzet komt voor rekening van de pasta-activiteiten.

Soubry stelt momenteel 360 mensen tewerk. Meer dan tien jaar geleden telde de pastaproducent nog maar 240 werknemers. De pasta wordt gemaakt in drie productievestigingen, allemaal in de buurt van Roeselare. De eerste staat in voor de massaproductie van gewone pasta’s, in de tweede worden Chinese mie (noedels) en instantproducten gemaakt en in de derde rollen de speciale producten, zoals de kinderpasta, van de band. In 2002 neemt Soubry Filadelfia over en verruimt daarmee haar gamma met artisanale deegwaren. In 2005 koopt Soubry het merk Anco dat actief is in het segment bloem, bloemmengsels, beschuiten en deegwaren.