De familie Appelstein [320]

Vermogen € 61 776 000
Gekend als Lolaliza
Activiteit Kledingdistributie
Inplanting Brussel
Huidige positie 320


Henri en Jacques Appelstein openden in 1977 een kleine boetiek in Brussel. Het was de proloog van een succesverhaal onder de naam “Appels” dat in 2001 vrij abrupt zou eindigen. De 35 winkels, onder andere in Wijnegem, Lier, Mechelen, Turnhout, Mol, Wijnegem, Leuven en Aarschot, werden in dat jaar verkocht aan de Franse groep Celio. Dat was even schrikke. Niemand van het personeel zag de overname door de Franse kledingketen aankomen. Niemand werd er ook van op de hoogte gesteld.

Henri Appelstein, de twee jaar oudere broer van Jacques, zag geen graten in de beslissing om het bedrijf waar hij 25 jaar aan heeft gewerkt van de hand te doen. “We zijn een familiebedrijf”, benadrukt hij. “En dat willen we blijven. Toen we winkels hebben geopend in Duitsland en Frankrijk, stelde zich de vraag of we alles niet beter van de hand zouden doen. Toen zich een koper meldde, hebben we de knoop met pijn in het hart doorgehakt.” zo zegt hij op dat moment in Gazet van Antwerpen.

Maar ondertussen waren de broers al met iets nieuws bezig. Onder de naam L & L, afkorting van Lola & Liza, ging een nieuwe kledingketen open die in een eerste stadium zes winkels telde. In 2016 opende de 100ste LolaLiza-winkel, in het centrum van Leuven. De mediaschuwe broers Appelsteins en hun schoonbroer Stephan Jeger bleven daarbij handig onder de radar.

Met zijn kledingstijl probeert LolaLiza zo veel mogelijk vrouwen aan te spreken. “LolaLiza is geen extreme trendsetter en houdt het iets braver. Toch kan het de concurrentie aan met zijn grootste concurrenten, JBC, H&M en Zara”, zegt distributiespecialist Van Ossel in de krant De Tijd. Een andere grote troef is dat de winkels goed gelegen zijn. LolaLiza heeft winkels in het stadscentrum, shoppingcentra en langs drukke steenwegen. De meeste concurrenten focussen op één of twee types. LolaLiza’s focus op de drie types is nog vrij recent.

Met e-commerce is LolaLiza trager dan andere spelers. ‘Drie jaar geleden hebben we een webshop geopend’, zegt COO Tom Baelden. ‘Hij groeit snel en boekt vandaag even veel omzet als onze grootste winkel. We beschouwen onze webwinkel als een uitbreiding van onze winkel. Het is niet alleen een puur verkoopkanaal, maar ook een marketingmiddel.’ Nu wordt ook op het buitenland gemikt voor expansie. In de eerste plaats kijkt Appelstein naar Nederland, waar intussen vier winkels werden geopend. Daarmee wil Appelstein de markt verkennen. In Frankrijk ligt nog meer potentieel. ‘Daar kunnen we 250 tot 300 winkels openen.’ Appelstein opent er nu enkele testwinkels. ‘Tegen het einde van het jaar zullen we er acht hebben.’ Later kan ook Duitsland volgen.

Ook de kinderen van de drie stichters mogen meedenken. Zij maken zich klaar om het roer over te nemen. ‘Vandaag staat de eerste generatie nog aan het roer’, zegt Appelstein.’Zo lang we zin en passie hebben, zullen we blijven. Maar onze rol zal in de komende jaren veranderen om de nieuwe generatie ruimte te geven. We blijven aandeelhouder, maar we trekken wellicht meer naar de achtergrond.’