In augustus 1990, onmiddellijk na zijn opleiding, richt Frédéric Dawans samen met zijn jeugdvriend Benoît Greindl het bedrijf DB Associates op. Dat bedrijf is gespecialiseerd in ‘facility management’ of ondersteunend management voor vastgoedbeheer. In 1997 wordt de holdingmaatschappij DBA Group opgericht om de dochterondernemingen in Europa en de Verenigde Staten te integreren. Maar in 2001 slaat Frédéric Dawans de bladzijde om. “Het bedrijf was zo sterk gegroeid dat het in al haar dochterondernemingen moest worden gestandaardiseerd, wat onvermijdelijk op de flexibiliteit zou drukken.” zo zei Dawans daarover. In juli 2004 verkoopt hij zijn volledige belang in DBA aan de Franse groep Adyal Occupier Solutions voor “een goed bedrag”.
Maar Dawans blijft niet stilzitten. In juni 2001 begon hij samen met Luc Regout aan de productie van hernieuwbare energie met windmolens binnen het bedrijf Air Energy. Geluk was daarbij aan hun kant. In 2003 is in Wallonië het systeem van groene certificaten in werking getreden. Dit systeem wordt gefinancierd door de consument via een vergoeding die geheven wordt op elke verbruikte kWh.
In maart 2007 wordt Air Energy geïntroduceerd op Alternext Brussel. De introductieprijs bedraagt 14,2 euro per aandeel. Dawans stelt vast dat de consolidatie van de sector aan de gang is. Hij geeft de bank ABN Amro de opdracht om een koper voor hem te zoeken. De Nederlandse groep Eneco brengt in 2009 een bod uit op Air Energy van 39 euro per aandeel. Frédéric Dawans passeert langs de kassa maar behoudt in eerste instantie nog 15 % van het windenergiebedrijf dat ondertussen ook plannen uitbouwt om windmolens in te planten in de Noordzee. De komst van Eneco maakt deze plannen mogelijk.
Ondertussen is Dawans zich opnieuw aan het heroriënteren. In 2009 wordt de dan 44-jarige ondernemer voor meerderheid eigenaar van het Belgische horlogemerk Raidillon, genoemd naar de beruchte Raidillon bocht op het autocircuit van Francorchamps. Hij omringt zich daarbij met Fabien de Schaetzen, vroeger marketing directeur bij Danone, en Christian Salez, strategisch adviseur die CEO en bestuurder was van Delvaux, en bestuurder van het modemerk Natan. Dawans wil Raidillon uitbouwen tot een Europees horlogemerk met een verlengstuk naar lederproducten. In 2019 verkoopt Dawans een deel van zijn aandelen in het bedrijf aan de Fransman Marc-Antoine Bailby. Die laatste ontwikkelde onder meer de lijn van herenkleding MCS Marlboro Classics.