ANALYSE – 40-45: de financiële gok van Hans Bourlon en Gert Verhulst

Drie miljoen euro. Dat is de winst die Studio 100 zou moeten kunnen maken met de musical 40-45 die vandaag in première gaat. Technisch werd met die musical alvast een nieuwe barrière overschreden. Vraag is of zich dat ook kan vertalen in een financieel succes. De productie kost 15 miljoen euro. Eén avond uitverkocht is goed voor 100.000 euro opbrengst uit ticketverkoop met tickets van 50, 60, 70 en 95 euro. Vijf maanden uitverkocht is gelijk aan break even. De productie is voor zes maand geprogrammeerd, vanaf nu tot eind maart 2019. Dus één maand of 3 miljoen euro kan winst zijn. De catering inkomsten kunnen of jackpot zijn of inkomsten om de gaten te dichten. De tarieven tasten alvast de grenzen af van de private consumptie uitgaven. Reken voor een avondje 40-45 met vier op 280 euro.



De voorstelling van 40-45 in Puurs zit vol technische hoogstandjes: een speciaal gebouwde zaal, 8 rijdende podia, stereo headphones voor elk van de 1.670 bezoekers, led-video wanden, een overvliegend vliegtuig, etc. Dat alles overgoten met een marketingsaus van de Vlaming in de Tweede Wereldoorlog en een hele rits BV-acteurs. Totale kostprijs: 15 miljoen euro. Totale opbrengst bij zes maand elke avond uitverkocht: 18 miljoen euro. Maar dus wel elke avond uitverkocht.

De catering is de jack pot. Snacks zoals pannenkoeken, hamburgers en frieten, gethematiseerde bars met speciaal bier, tot restaurants met de sterrenchefs Sergio Herman en Peppe Giacomazza. Wanneer elke bezoeker gemiddeld 10 euro uitgeeft aan catering is dat goed voor een dagelijkse omzet van 16.700 euro of maandelijks 500.000 euro. Aan 30 % winst levert dat maandelijks 150.000 euro op, of over zes maand 0,9 miljoen euro. Dus bruutweg 1 miljoen euro extra winst. Indien alles volzet is. Een avondje 40-45 met vier personen komt dan op 280 euro. Niet niks. De “boekskes” doen hun werk. Vier lanceerde de “Gert Late Night show”. De entertainment machine draait volop.