De Brusselse familie Vanden Dael plooit haar vleugels open. Haar badkamerbedrijf Facq opent zes nieuwe winkels en een nieuw distributiecentrum. In het West-Vlaamse Kuurne werd een nieuwe toonzaal geopend. Dit jaar volgen nog nieuwe winkels in Eupen, Oudenaarde, Genk, Doornik en begin volgend jaar Ieper. In Merelbeke, nabij de E40, komt er een nieuw distributiecentrum, het vierde in België. Daarmee wordt de Vlaamse badkamermarktleider Van Marcke op haar eigen terrein uitgedaagd.
Facq telt nu 750 personeelsleden, 15 showrooms en 38 ‘sanicenters’. Dat zijn magazijnachtige winkels waarin zowel professionele klanten als gewone consumenten terecht kunnen. Bedoeling is dat consument inspiratie ophaalt in de showrooms waarop de zelfstandige installateur goederen uit de sanicenters aankoopt en installeert ze bij de eindklanten. “Slechts 5 procent van onze producten wordt rechtstreeks door consumenten gekocht, de rest door zelfstandigen.”, zegt Damien Vanden Dael in de Tijd.
Ook marktleider Van Marck groeit. Die bouwt een nieuw distributiecentrum in Menen, een investering van 75 miljoen euro. De Van Marckes willen de omzet van hun familiebedrijf tegen 2025 verdubbelen naar 850 miljoen euro. Facq zag de omzet in 2017 met 6 procent stijgen naar 273 miljoen euro. Facq is alleen actief in België, terwijl Van Marcke ook zaken doet in Frankrijk, Luxemburg, Zwitserland, en de Verenigde Staten. In Malta bezit de familie de Izola bank.
Van Marcke controleert zo’n 20 procent van de markt en Facq 15 procent. Op de derde plaats volgt Desco van de familie Dedecker, goed voor 200 miljoen euro omzet. Ook doe-het-zelfzaken en meubelketens zoals IKEA zijn concurrenten van Van Marcke en Facq. “Maar het is een ander markt”, zegt Facqs commercieel directeur Laurent Dendal in de krant. “We merken dat mensen met weinig budget -vooral dertigers – zelf hun badkamer installeren. Oudere mensen kiezen voor ketens zoals de onze als ze renoveren of de waarde van hun huis willen opdrijven voor een verkoop.”